fredag 31 juli 2009

Meningslös bojkott

Lite efterforskningar har fått det hela att klarna. WMG tycker att de tjänar för lite pengar på att tillåta deras artister ligga uppe på Youtube och har därför sagt upp sitt samarbete med websighten. Efter en sökning på Spotify kunde jag också konstatera att Led Zeppelin tillhör den lilla plågsamt efterblivna, giriga familj som inte samarbetar med Spotify eller internet i övrigt. Det är en så fascinerande form av bakåtsträvande att ordspråket "att skjuta sig själv i foten" inte räcker på långa vägar. Vad de utsätter sina fötter för får bombningarna av Dresden 1945 att likna fotmassage.

Andra som inte heller finns på Spotify är bl.a. Metallica, AC/DC och Beatles. Men vem fan saknar Beatles? Som jag sagt tidigare till vissas förtret - de spelade ut sin roll för 40 år sedan. När Dylan gick av scenen i Manchester Free Trade Hall den där kvällen i Maj 1966 var Beatles med sitt "Obladi Oblada, life goes ooooooon, lalalalalalala" smärtsamt akterseglade. De fanns själva i publiken faktiskt, upprört försökte de tysta buandet från publiken, de var ju hyggliga killar trots allt.

Jag hade tänkt leta upp vilka artister som låg under WMG så att Idiotvind kunde inleda en bojkott mot skivbolaget, men så slog det mig; Varför då? De sköter ju själva bojktten mot sig på ett långt mer effektivt sätt än jag någonsin kan göra.

Inga kommentarer: