onsdag 8 juli 2009

En hyllning till Skåne

"Vi blev kallade till motangrepp,
samlades vid ett bränt buskage
matades med faktafel, starköl och civilkurage"

Det är så jag kan tänka mig att det gått till. Jag kan se framför mig hur Bob Hund och Pelle Ossler samlats vid en bränd rodendronbuske en blåsig höstkväll med varsin Pripps och snackat ihop sig och peppat varandra för hur invasionen av Sveriges musikscen från söder ska gå till. Jag menar när självaste Thåström går upp på scen nu för tiden så vill han ha Ossler på sin högra sida och sedan mer eller mindre hela Bob Hund orkestern bakom sig.

Men det är ju inte allt. Tvärtom. Det är en parantes. Det mest noterbara är albumen skåningarna gett ut senaste tiden. Ossler släppte "Ett Brus" i fjol, ett album som fortfarande överröstar det mesta. Nu följde Bob Hund upp med "Folkmusik för folk som inte kan bete sig som folk". Och det finns liksom inget att jämföra med.

När Thomas Öberg sjunger; "blommor som du, växer bara på brinnande fartyg" och Conny Nimmersjö, som ser ut som en neanderthalare karvad ur ett granitblock, gnisslar och bänder ur sig ett gitarrsolo upp och ner och ut och in...

Ja, då kan vi bara konstatera att det är i Skåne det händer. Det är därifrån musiken för oss som inte är som folk kommer. Tack så hemskt mycket för det Skåne.

Och då har jag inte ens nämnt Peps!

Och inte Wiehe heller.

Inga kommentarer: