onsdag 22 juli 2009

Mera cykel...

Jag kan inte släppa alla cyklar i alperna. Så när jag får ett svar på uppstuds efter mitt första cykelinlägg, då slänger jag iväg ett till med en gång om mina cykeltankar denna onsdagskväll. Varning! Nu tar vi några extra spadtag och gräver ner oss riktigt, nördigt djupt i cykelvärlden. Ni som inte uppskattar trampandet får vänta till Del 2 av Nick Caves mördarballad ikväll.

Då det Kazakstanska Astana-teamet bestämt att den än så länge dopingavstängde kazaken Vinoukhorov ska köra för teamet nästa år tycks det bli många förändringar i teamet. Samtidigt verkar Armstrong redan ha klart med en ny huvudsponsor och därmed ett helt nytt team.

Så hade det inte varit roligt att se spanjoren Contador i spanska Euskaltel-stallet? Där kan han tillsammans med ett gäng bergsklättrarspanjacker krossa Armstrong utan en massa gnäll från den gamle amerikanen och övriga lagkamrater. Inte för att jag är något stort Contadorfan men ändå, det hade varit kul för Euskaltel.

Nästa år har också Andy Schleck blivit ett år bättre och kan verkligen utmana om de stora titlarna. Hoppas bröderna blir kvar i Saxo Bank och hur kul hade det inte varit att få se Thomas Lövqvist i det sympatiska färgstarka danska teamet?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Skulle också vilja se Contador i ett annat stall. Caisse d'epargne kunde vara en lösning men då de redan har Valverde tror jag inte detta kommer ske. Om han nu bestämmer sig för att byta stall är min gissning att Cervelo teamet blir Contadors nästa uppdragsgivare.

Men, visst tänk att få se honom i bergen med den klassika orangefärgade tröjan.

Sjatov

Kinski sa...

Detta kan te sig något osannolikt men nu råkar det vara så att även Kinski är ett inbitet cykelfan.

Började följa sporten på allvar samma år som Bjarne Riis bröt Miguel Indurains svit på touren dvs. 1996.

Vad gäller tv-underhållnig menar jag att få saker kan slå en bergsmålgång i de tre stora etapploppen.

Har dock alltid föredragit girot framför touren, kan visserligen ha att göra med att min personlige favorit Pavel Tonkov rönt stora framgångar här.

För övrigt noterar jag att de ihärdiga dopingsryktena kring Danilo di Luca har visat sig stämma, dopad under girot.

rikard sa...

Japp, ingen skräll direkt. Skönt när dom sätter dit de där som det osar doping om. Men när blir det livstids avstängning på idioterna?

Jag ligger många år efter i cykelintresset med mina 3-4 år som inbitet fan. Men med Vacchi och Adamsson i kommentatorsbåset blir vem som helst en insatt cykelfantast på en eftermiddag.

Kinski sa...

Att möjliga utmanare till podiumplatserna knyts till ett stall och får agera hjälpryttare är naturligtvis inte bra. Astana-teamets toppåkare bör utan tvekan dela på sig.

Jag hade mycket gärna sett Contador i det klättervilliga baskiska laget, dock behöver han kanske några tempostarka killar till lagtempot. Tidigare så har ju stallet varit tämligern rigida angående den regionala härkomsten av sina cyklister(Contador är inte uppväxt i Baskien), vet inte hur det är i dagsläget med detta.

Jag kan även tänka mig att se Contador i Liquigas-stallet. Med Pellizotti, Basso, Nibali, Creutziger och Contador hade man varit minst sagt svåra att ha och göra med.

Har ingen anknytning till cykelsporten överhuvudtaget, men radarparet Vacchi/Adamsson gör underverk.

rikard sa...

Ah, kände inte till att den baskiska nationalismen präglade Euskaltel så hårt.

Men Liquigas hade ju också varit ett fint stall. Det är med glädje jag ser Nibali och Kreuziger sprätta upp för bergen...

...för att inte tala om Nibalis utförskörning idag!