torsdag 23 juli 2009

O'Malley's Bar; Part 3

Det är med stor glädje jag noterar att både en rumän och en polack redan hittat hit i sitt sökande efter O'Malley's Bar. Men glöm nu inte folk, att "B-Sides & Rarities" är en snygg svart ask med tre skivor fullkomligt knökade av outgivna, fantastiska låtar. Där finns en akustisk version av Deanna, en cover på Roy Orbisons Running Scared med ett alternativt slut, en cover på Neil Youngs Helpless, ett hysteriskt underhållande radioframträdande undernamnet God's Hotel och en sån där Nick Cave-unik låt, (I'll Love You) Til the End of the World. Och det var bara några exempel från skiva ett, jag nämner inte ens låtar som t.ex. Time Jesum Transentum Et Non Riverentum...

Det är med andra ord en investering som lyfter hemmet betydligt mer än vad en ny soffa eller ett nytt kök skulle göra.

Nu är det dags för sista delen av O'Malley's Bar inspelad, som sagt, hos BBC Radio 1's Mark Radcliffe Show måndagen den 26:e februari 1996. I den sista delen ställs huvudpersonen under ett kort ögonblick inför de stora existentiella frågorna på ett sätt som får mig att tänka på Nick Cave som en mer morbid version av Jean-Paul Sartre. Som om inte Sartre var morbid nog.

För övrigt kan jag inte komma på någon artist som kommer i närheten av att se lika ondskefull ut som Nick Cave när han sätter den sidan till (se bilden under O'Malley's Bar Pt. 1). Alla black metal tokar med sitt smink, sina nitar och grimascher kan slänga sig i väggen. Det är väl också därför det är så lätt att se Nick Cave själv i rollen som mannen som löper amok inne på O'Malley's. Eller är det bara jag som gör det?

Inga kommentarer: