onsdag 22 juli 2009

O'Malley's Bar; Part 1

Nu går det inte längre, så här kan vi inte ha det. Jag har fått uppfattningen att internet är jättestort. Det tycks mig som om man kan hitta i princip vad som helst. Men att hitta det 18 minuter långa eposet O'Malley's Bar framförd av Nick Cave & The Bad Seeds live i radio på BBC, det tycks ju helt omöjligt. Frustrationen att prata om Nick Cave utan att kunna hänvisa till den blodiga vansinnesballaden är kolossal.

Visst, det finns en version på "Murder Ballads" och den går kanske att hitta. Men den versionen är bara 14:28 och där ges inte alls samma utrymme åt vansinnet. Vansinnigare än det mesta man kan höra i musikväg, men inte alls lika vansinnigt som det vansinne som den vansinnige Nick får utrymme att skapa i radioframträdandet. Inte på långa vägar.

Därför tar jag tag i det nu. För så här kan vi inte ha det.

Egentligen är det några månader kvar tills det är dags för Nick Caves hemsökta röst att erövra lägenheten. Men O'Malley's Bar funkar året om. Därför publicerar jag nu del ett till tre i turordning. Varsågod alla världens internetanvändare, här är den!

Bisarr? Definitivt.

Vansinnig? Absolut.

Så makalöst fantastisk att den vrider om och kramar ur hela nervsystemet som en disktrasa? O ja.

2 kommentarer:

Kinski sa...

Det är en sann ynnest att få ta del av denna fantastiska liveupptagning, ett makabert mästerverk.

Jag tackar för denna välgärning och väntar ivrigt på fortsättningen.

rikard sa...

Härligt! Del två är schemalagd till 23.15 ikväll ;)