torsdag 2 juli 2009

Mot ljus eller motljus?

På tal om Tomas Ledin. Jag vill egentligen inte hålla på och smutskasta honom eftersom det finns så många andra som gör det åt mig. Men jag lyssnade precis på titelspåret till hans nya skiva, Håll ut. Jag klarade bara första versen men han verkar spinna vidare på sitt sommaren-är-kort-och-sandalerna-är-av-plast-tema och sjunger ett gäng klichéer med en sån där fejkfräck hes röst som jag hade när jag sjöng Öppna Landskap för mamma, pappa, farmor och farfar när jag var 10 och ville låta som Ulf Lundell.

När ska mörkret ta slut
och vinterns kyla ge sig av?
Allt faller liksom snö
och det är tyst som i en grav.
Varje morgon mitt emot mig,
samma längtan i din blick.
Du tittar ut genom vårt fönster,
tänk att få vakna i ljus.


Håll ut, tiden är vår vän
Håll ut, kommer snart med solen
Håll ut, vi ska klara det här tillsammans
(där blev det för mycket för mig, droppen var sättet han sjöng "tillsammans" på)

Vämjeligt, tycker jag, men han talar tydligen till många svenskar som beklagar sig över det svenska vädret, panikslaget njuter av sommaren, fasar höstens antågande och som dessutom vill höra låtar på ämnet. Hans musik är som det alldagliga, stela standard-samtalsämnet om vårt eländiga väder. Kanske måste någon fylla den funktionen.

Men det finns ju de som trampar upp egna stigar i sitt sätt att uttrycka sig och som går lite länge än att sjunga om att sommaren är bra och vintern dålig. Som ser saker från andra hållet. Som Ossler i nyligen nämnda Svartvattenfeber. Han kisar ut i motljus och konstaterar att han trivs bäst där i mörkret. Där talas det inte om att hålla ut, istället undrar han; "kan du leva med det". Fast jag tror inte att det är det gråa februarivädret han talar om:

Alla dom ljud jag blivit varnad för
Satans ackord och djävulens kör
Dom ringer i huvet, är det enda jag hör
Det enda jag hör, det enda jag hör


Kan du leva med det?

Men det finns inga ljus kvar i mitt hus
Finns inga änglar, inte minsta kerub
Mina målade fönster släpper inget ljus
Dom släpper inget ljus, det finns inget ljus

Kan du leva med det?

Inflammerade tankar har börjat gro
Stora behov men ingen tro
Låg tolerans och behöver ny luft
Behöver ny luft, jag behöver ny luft

Kan du leva med det?

Svartvattenfeber och varmkalla bad
Jag ser spöken på dan och har slut på svar
Jag räds för allt och försvinner in i
Försvinner in i annat, försvinner ibland

Kan du leva med det?
Kan du leva med det?
Jag kan leva med det
Jag kan leva med det

Inga kommentarer: