torsdag 19 mars 2009

Värsta sortens tortyr

Thåström har börjat sin turné. Recensionerna så här långt är strålande, det är dom alltid. De höga betygen är lika väntade som när Bruce Springsteen spelar på Ullevi. Imorgon kommer han till Lisebergshallen, vid sin sida har han Pelle Ossler. Det blir inte bara en av årets höjdpunkter, det är en upplevelse och ett minne för livet. Thåström live är något jag unnar varje människa att få uppleva.

Jag ska dock inte vara där imorgon eftersom jag sitter på en buss som tar mig till Gävle.

Hans spelning på Eriksberg för några år sedan är bland det absolut största jag upplevt live. Atmosfären han skapade, bandets ibland avskalade, skelletartade - ibland dånande, fulltoniga musik, rösten, låtarna...

Inte blir det bättre av rapporterna som når oss från hans spelningar under den här turnén:

"”Sönder Blvd” ges i en hjärtknipande öm version, nya singeln ”Kärlek är för dom” är hamrande och karg på ett väldigt smakfullt sätt och ”Var é vargen” får folk långt upp på sittplats att vädra struparna"

"...bjuder på oväntade kort som ”Saker som hon gör” och en trevande vacker ”Höghus, låghus, dårhus”.

Jag tror jag föredrar att bli levande uppäten av talgoxar framför den tortyr jag kommer genomgå på en buss imorgon medan Thåström kliver på scenen hemma i kära Göteborg. Och vi Thåström fans har ju det inte lika lätt som t.ex. Håkan Hellström fansen. Håkan dyker ständigt upp i en konsertlokal nära dig och missar man en får man en ny chans innan det är dags att klippa naglarna igen. Vi Thåström fans lever med vissheten att varje konsert skulle kunna vara den sista.

Inga kommentarer: