måndag 16 mars 2009

Dylan släpper nytt studioalbum i vår

Hade jag varit en kvällstidning hade det här stått:

EXTRA EXTRA EXTRA EXTRA EXTRA EXTRA EXTRA EXTRA

Bob Dylan släpper ett splitternytt studioalbum. "Together through life" heter det och släpps den 28:e april.

Det budskapet möttes jag av idag då jag efter en innehållslös förmiddagsföreläsning tittade in i min inkorg. Det har ju ryktats om att mästaren har suttit i sin verkstad, det har sagts att förbipasserande hört vaga klinganden från städet, att rök setts stiga ur skorstenen och att ett litet sken sipprat ut från verkstadens små fönster långt in på nätterna.

Men att redan idag få se albumomslag, en intervju och ett releasedatum. Det är bara för mycket.

Dessutom kommer nyheten i samma veva som Thåströms nya album precis har släppts. Bara det är för mycket.

För Dylan blir det hans 32:a studioalbum, tror jag. Det beror väl på hur man räknar. Albumet började med att Dylan skrev en låt till en fransk regissör vid namn Olivier Dahan. Han ville ha en ballad som huvudrollsinnehavaren skulle sjunga i slutet på filmen. Dylan skrev Life is Hard och resten av albumet verkar ha växt fram efter den.

Att vi nu snart får ett gäng nya Dylanlåtar att sortera in i hyllan bredvid alla hans tidigare odödliga alster är något som det tar en lång stund att ta in.

Inga kommentarer: