onsdag 25 mars 2009

Ovettigt folkvett

dn.se måste vara landets klart bästa nyhetssida. Förutom en relativt sansad och vettig nyhetsrapportering har sidan även andra trevliga inslag som t.ex. Diktdoktorn dit folk kan skicka sina dikter för professinell bedömning och några tips. Diktdoktorn är alltid trevlig, uppmuntrande och konstruktiv i sina diagnoser.

Idag har jag läst lite i fokvettexperten Magdalena Ribbings frågespalt. Hur undviker man tvångskramar? Är det inte ohyfsat att annonsera att man ska gifta sig på ett annat pars bröllopsfest? Min favorit idag är läsaren som skickat in en fråga som börjar:

"Jag är 23 år gammal och egalitärt lagd." Denna egalitäre medborgare fortsätter sedan med att beskriva hur bekymrad han/hon är över att ibland bli tilltalad som "ni" av service-personal. "Finns det något hövligt sätt att meddela att man inte är en "ni", eller ska man låta dessa ni-are hållas; de försöker ju ändå var artiga?"

Bilden jag får i mitt inre är en balanserad bild av en helt normal 23-åring.

2 kommentarer:

F.d. Förakt sa...

Haha! Du måste läsa den om någon vars chef "addat" honom/henne på facebook. Stackars Ribbingskan missförstod helt.

http://www.dn.se/blogg/etikettfragan/2009/02/19/hur-slippa-facebook-1708

rikard sa...

Ja, inte lätt för gamle Ribbing att hänga med.

Men jag känner igen mig i dilemmat. Som tur är har jag som pingistränare/ledare fattat ett principbeslut att aldrig adda några pingisspelande ungdomar utan låta de adda mig. Annars hade jag nu fått en kraftig verbal örfil av Ribbing trots att hon inte riktigt förstår.