fredag 20 mars 2009

Listorna i musiken

Musik och listor hör ihop. Jag tänker gärna på Nick Hornbys fina bok High Fidelity som sedan blev en fin film med bl.a. John Cusack och Jack Black. Där kretsar mycket kring de Top 5 listor som den musikbesatte huvudpersonen ständigt hivar ur sig. Top 5 låtar på sin begravning, Top 5 band eller artister som måste skjutas när den musikaliska revolutionen kommer osv. - precis min typ av film/bok.

Jag tänker också på Listan som gick på TV när jag var liten där de populäraste låtarna för stunden listades. Jag minns hur jag stod och tittade upp på vår lilla köks-TV som satt alldeles för högt upp för en tioåring och hoppades att Mikael Rickfors skulle gått upp på förstaplatsen med sin Jag ska köpa vingar för pengarna. Men den tog sig aldrig förbi Mauro Scocco med Sara. Jag avskydde både Sara och Mauro Scocco.


Idag är Thåström etta på CDONs lista över mest sålda skivor med sin "Kärlek är för dom"! Precis före Larz Kristerz "Hem till dig"...


Han toppar också en annan lista. Veckans raket på min Windows Media Player lista över mest spelade låtar är hans tolkning av Dan Anderssons Den druckne matrosens sång.

Idiotvinds musikliga vecka 12.

1. (37 ggr) Den druckne matrosens sång - Thåström ("Kärlek är för dom", 2009)
2. (30 ggr) Lergraven - Per Ossler ("Ett brus", 2008)
2. (30 ggr) Cold Water - Tom Waits ("Mule Variations", 1999)
4. (29 ggr) Långbort - Thåström ("Kärlek är för dom", 2009)
4. (29 ggr) Hela Mitt Liv - Per Ossler ("Ett Brus", 2008)
6. (27 ggr) Lucky Jim - Gun Club ("Lucky Jim", 1994)
7. (25 ggr) Över sundet - Thåström ("Kärlek är för dom", 2009)
7. (25 ggr) Hold On - Tom Waits ("Mule Variations", 1999)
9. (24 ggr) Up To Me - Bob Dylan (inspelad 1974, utgiven på "Biography" 1985)
10. (23 ggr) The Distance From Her To There - Lambchop ("Nixon", 2000)
10. (23 ggr) Born In Time (alt. vers) - Bob Dylan ("Tell Tale Signs", The Bootlegs Series vol. 8, 2008)
10. (23 ggr) Mississippi - Bob Dylan ("Love and Theft", 2003)
10. (23 ggr) Kamata Hollywood City - Gun Club ("Lucky Jim", 1994)

8 kommentarer:

Anonym sa...

Edit: 1:a på CDONs topplista!

rikard sa...

Ja, se där. Det stod ju det på Thåströms hemsida men sen måste jag sett fel lista när jag kollade på CDON.se.

Nu ser den ut att vara etta, precis före Larz Kristerz. Jag ändrar.

rikard sa...

Tack.

Har Agaton för övrigt någon kommentar till mina mest-spelade-kärleken-är-för-dom-låtar?

F.d. Förakt sa...

Hm, dina listor är mycket manliga. Får man önska ett framtida inlägg om några föredragna kvinnliga artister?

rikard sa...

Ja, jo, jag är medveten om det. Det är ju inte bara manliga sångare heller utan de allra manligaste av de manliga rösterna, såna som man kan gräva ett dike eller slipa ett tvåhandssvärd med.

Jag dras till dom, finns säkert ett givande freudianskt perpsektiv på det.

Ett inlägg om kvinnliga favoriter kommer. Kanske efter helgen.

Anonym sa...

Nja det var väl ungefär vad jag hade förväntat mig. Lite chockad över att det är en sån spridning på dom. Själv skulle jag tro att det är bra mycket mer jämt mellan dom 10 spåren. Möjligtvis att Långtbort och Axel Landquists park har någon extra lyssning. Jag kan tänka mig att när du har lyssnat in dig lite mer på Linnéa kommer den toppa den listan några veckor i rad.

Roligt att Ossler får hänga sig kvar på den 2:a och 4:e plats!

F.d. Förakt sa...

Välformulerat och insiktsfullt, vid närmare eftertanke är det kanske inte bara kvinnliga bidrag jag saknar, utan helt enkelt en liten aning fjolligare... Om din psykotanalytiker tillåter

Anonym sa...

Har inte stått nåt om Lundell och Springsteen ännu iaf... eller åtminstone mkt lite... alltid ett litet ljus i gubbträsket :) De två mest övermanliga gubbstruttarna :)