fredag 6 mars 2009

Idiotvinds musikliga

Jag hade ett långt, långt förhållande med Winamp, en fullt duglig mediaspelare. Men för drygt ett år sedan skildes vi för gott. Då hade jag redan börjat umgås allt mer med Windows Media Player lite bakom ryggen på Winamp. Allt mer upptäckte jag de enorma fördelarna med Windows Media Player som ökar i takt med ordningen på filer och kataloger och då jag i smyg är lite av en pedantisk ordningsman blev frestelsen allt för stor för att motstå.

Av alla fördelar med programmet är min favorit den funktion som räknar antalet gånger en låt har spelats. Så efter låtens titel, artist, längd och låtskrivare har jag en liten kolumn som visar hur många gånger jag spelat låten. Självklart kan man sortera låtarna efter antalet uppspelningar.

Genialt och framförallt oerhört spännande då det blir som en liten musikliga i min dator, en tävling låtarna emellan då den som toppar listan kan skryta om att vara min allra populäraste låt (för tillfället) av alla de tusen som programmet letat fram i min dator och listar i sitt bibliotek.

Självklart förbannar jag det faktum att jag inte började med detta tidigare, allra helst skulle jag ju haft programmet redan som liten och därmed haft en tabell över de låtar jag hört mest genom hela livet.

Sen finns det såklart komplicerande faktorer som datorbyten och min nuvarande ligatabell sträcker sig bara till hösten 2008 då jag blev tvungen att omformatera hela hårddisken. Därför domineras ju tabellen till viss del av det jag lyssnat in mig på det senaste halvåret. Hur som helst presenterar jag min nuvarande top 10 lista och välkomnar er att göra detsamma:

1. (29 ggr) Cold Water - Tom Waits ("Mule Variations", 1999)
2. (25 ggr) Hold On - Tom Waits ("Mule Variations", 1999)
3. (24 ggr) Lucky Jim - Gun Club ("Lucky Jim", 1994)
4. (23 ggr) Hela Mitt Liv - Per Ossler ("Ett Brus", 2008)
4. (23 ggr) Partisan - Leonard Cohen ("Songs From A Room", 1969)
4. (23 ggr) A Good Man Is Hard To Find - Tom Waits ("Blood Money", 2002)
7. (22 ggr) Born In Time (alt. vers) - Bob Dylan (Tell Tale Signs, The Bootlegs Series vol. 8, 2008)
7. (22 ggr) The Distance From Her To There - Lambchop ("Nixon", 2000)
9. (21 ggr) Lergraven - Per Ossler ("Ett brus", 2008)
10. (20 ggr) Up To Me - Bob Dylan (inspelad 1974, utgiven på "Biography" 1985)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fascinerande. Jag upptäckte just funktionen och eftersom jag haft min dator i snart 3 år så ger det en väldigt bra inblick i mitt musiklyssnade under den tiden. Och jag fick dessutom klart för mig hur jag ljuger för mig själv när det gäller lyssnandet. Låtar jag trodde var favoriter är knappt alls lyssnade på medan andra obetydliga verk som jag aldrig tillskrivit något värde ser ut att vara sönderlyssnade.
Jag tror aldrig jag har påstått att jag varit ett U2-fan, men så har jag likväl lyssnat på den magiska låten ”Elvis Presley and America” 130 gånger.
Mest lyssnade svenska låt var –tro det eller ej – ”spår överallt” med Sällskapet, 67 lyssningar där.

rikard sa...

Jag är mycket avundsjuk, att upptäcka att ens senaste tre års musiklyssnande kartlagts måste vara oerhört spännande.

"Elvis Presely and America" kollas upp omedelbart. En låt värd 130 genomlyssningar kan ju inte vara helt katastrofal...