tisdag 24 mars 2009

Kvotering?

Efter en inventering av min skivhylla blev jag lite skrämd av mig själv. Hyllan var så fylld av testosteron att den mest framstod som en djup grotta i ett urberg fylld av storvuxna, lurviga bergstroll uppfödda på rått kött, ryssfemmor och avslagen Guinness.

Om man då lägger till faktumet att jag betraktar mig själv som relativt omanlig så har vi en situation som skulle få en hjärnskrynklare att trivas som ett barn på tivoli. Har jag genom min skivhylla byggt upp en överdrivet manlig sida för att kompensera för den manlighet jag upplever mig själv sakna? Eller kan jag bejaka en mer feminim sida i vardagen eftersom jag får utlopp för manligheten genom musiken?

Jag hade tänkt mig en liten lista över mina favoritskivor med kvinnliga sångerskor. Den blir rätt kort:

1. Janis Joplin - "Pearl" (1970)

Det innebär alltså att kvinnorna, som utgör ca 50% av jordens befokning, utgör strax under 2 promille av min skivsamling. Sen kan man ju då komplettera med de skivor där kvinnor delar på de vokala uppgifterna med män.

1. The Velvet Underground - "The Velvet Undergound & Nico" (1967)
2. Mikael Wiehe & Ebba Forsberg - "Dylan på Svenska" (2007)

En titt i mitt digitala bibliotek ger dock en lite ljusare bild som tonar ner mina manschauvinistiska drag en aning. Här är en liten lista på de mest spelade låtarna:

1. Emmylou Harris - Wrecking Ball (Neil Young)
2. Nina Simone - I Put a Spell on You (Screamin' Jay Hawkins)
3. Janis Joplin - Piece of my Heart (Berns/Ragovoy)
4. Nina Simone - Just Like Tom Thumb's Blues (Bob Dylan)
5. Joni Mitchell - Both Sides Now
6. Sara Vaughan - The Midnight Sun Will Never Set (Quincy Jones)
7. Judy Collins - Like A Rolling Stone (Bob Dylan)
8. Marianne Faithfull - As Tears Goes By (Jagger/Richard)
9. Sofia Karlsson - Omkring Tiggaren Från Luossa (Dan Andersson)
10. The Ronettes - Be My Baby (Phil Spector)

Jag skulle kunna kommentera ironin i att i stort sett samtliga låtar jag lyssnar på som framförs av kvinnor är skrivna av män, fast det tänker jag inte göra eftersom det säkert finns någon läsare som kan formulera det mycket bättre.

Jag får återkomma med de "en liten aning fjolligare" beståndsdelarna i mina arkiv.

2 kommentarer:

F.d. Förakt sa...

Oj, där skrämdes du allt: 1 (en) skiva alltså?! Men den digitala samlingen, som säkert dessutom är av mer uppdaterat slag om du är ett dugg lik resten av din generation, var ju mer upplyftande får jag säga.

Tack för vänligheten, nu blev jag lite inspirerad att ta tag i det där med Joplin-lyssnandet som jag så länge försummat. (För övrigt på tal om manliga röster - Nina Simone och Janis Joplin? Kom igen!!)

rikard sa...

Jag är egentligen inte ett dugg lik resten av min generation. Skivhyllan uppdateras kontinuerligt och det digitala biblioteket har egentligen bara några specifika funktioner:

1. Provlyssning - ifall musiken i fråga är värd en plats i skivhyllan köps den in och raderas från det digitala biblioteket.
2. One-hit-wonders - förvara låtar som hör hemma på ett album med för svagt innehåll för att platsa i skihyllan. T.ex. några Kent-låtar eller Take on me med Aha...
3. Förvara några tusen Dylanlåtar som inte finns på skiva. En del outgivna spår men framförallt mängder med illegalt inspelade konserter.