tisdag 30 juni 2009

Gatumusikmagi

Jag satt på cykeln med öronen fulla av Townes van Zandt (tipstack till Kinski) när det slog mig att jag personligen spelat in århundradets gatumusikframträdande. Huruvida snilleblixten hade med van Zandt att göra eller inte låter jag vara osagt men en snilleblixt var det oavsett.

Det var under ett besök i Barcelona som jag snubblade över en upplevelse man inte får vara med om varje dag. Det enda förevigandeverktyg jag hade till hands var min mobiltelefon, men det var ju bättre än inget.

Kvalitén är ju såklart beklämmande dålig men det går ändå att få en uppfattning av de två maskförsedda musikanterna i kåpa och hur det lät. Den ena hamrar fram rytmer med tummarna på någon form av oljefat och den andre strör ut melodislingor, först med en såg och sedan med en cello.

Klippet bryts då telefonens minne tog slut, annars hade jag stått och filmat där än idag. Hade det funnits jobbmöjligheter i någon butik på höravstånd från dessa hade jag tagit det jobbet med en gång.

1 kommentar:

Kinski sa...

Mycket fint klipp, väldigt suggestivt.