fredag 5 juni 2009

"Norge, Norge, det är ett ruttet land"

Jag åker till Norge i helgen. Därför vill jag bara nämna och ta ställning i den konflikt som uppstått mellan de annars så vänligt sinnade grannländerna. En konflikt som mycket väl skulle kunna eskalera till ett fullskaligt krig.

Bakgrunden känner ni till. En liten norrman med helt enorma ögonbryn och en fiol vinner den europeiska schlagerfestivalen i utklassningsstil. Givetvis blir han en flickidol, ett underligt och mycket tragiskt fenomen som diskuterats tidigare här på Idiotvind.

Flickidolen släpper sedan en skiva som hyllas hemma i Norge. I Sverige får den dock inte samma mottagande. Aftonbladets Markus Larsson, som jag annars har ett ganska frostigt förhållande till, stiger i ranking genom att kalla norrmanen för "fiolhoben" och ger skivan en etta.

Den lille fiolhoben med de kolossala ögonbrynen som uppenbarligen tappat alla koncept och all form av markkänning surnar till ordentligt, hävdar att Markus inte lyssnat på skivan och att han kommer få svårt att fortsätta jobba som recensent. Lite senare följer även GP upp med en etta och en totalsågning av skivan.

Det tråkiga i hela historien är att skivan uppenbarligen sålt guld här i Sverige. Ett faktum som får mig att gömma ansiktet i händerna ("bury your face deep in the rag, for now is the time for your tears") och som bara kan förklaras genom det svaga kvinnosläktets uppfattning om musik.

Vad jag vill ha sagt är alltså att Norge är ett märkligt land, musikindustrin mår inte bra och kvinnosläktet förvärrar musikindustrins tillstånd än mer. Lyckligtvis är jag alldeles för fördomsfull för att ge hoben och hans ofantliga ögonbryn ens en chans, jag sågar honom utan att ha hört en ton och använder tiden och mina öron till Dylan istället. Musikindustrin hade mått bättre ifall fler gjorde som jag.

Ha en trevlig helg, fortsätt diskutera längden på pingismatcher här nedan och vad ni än gör - rösta inte på Sverigedemokraterna imorgon.

Inga kommentarer: