tisdag 17 februari 2009

Raketforskare/charketurist

En kväll med bara ett par timmar i träningshallen ger tid till en massa annat som inte blir av annars. Ikväll har jag både hunnit putsa handfatet skinande rent och behandla en telefonförsäljare trevligt.

Dessutom har jag hunnit bläddra i genom det nya numret av tidningen Pingis som till min stora glädje ramlade ner på dörrmattan idag. Till en början tyckte jag det var lite roande och samtidigt märkligt att lovande Andreas Törnqvist bland sju snabbfrågor fick frågan "hur snabb är du på hundra meter?". Vad är det för djäkla fråga? Andreas hade ingen aning, vem vet det egentligen? Förutom Usain Bolt och några till då.

Men riktigt roligt blev det först ett par sidor senare. Den meriterade tränaren Anders Karlsson intervjuades angående fuskandet i och med de nya limreglerna och tycker det är dåligt att det inte finns mätinstrument som kan kontrollera racken ordentligt, sen kommer det:

"Vi har tekniken för att flyga till månen och vi kan ta reda på vad som finns i vår köttfärs, då borde vi också kunna skicka racketerna till en kemist som ger svar direkt om gummit."

Köttfärs? Hur kom den in i bilden. Flyga till månen och diagnosera köttfärs, var det de två mest avancerade tekniska framgångar han kunde komma på i mänsklighetens historia?

Jag tycker det är helt fantastiskt, herr Karlsson lyfter upp charketuri-industrin på samma högteknologiska nivå som NASA. Underbart. Och då är jag inte ens halvvägs i tidningen.

Inga kommentarer: