måndag 16 februari 2009

Besinningslöst attackerad

En grannblogg har angripit Idiotvind på det mest hänsynslösa, vildsinta sätt. Det är inlägget om Ingo som fått en läsare att flyga i taket.

Angreppet börjar med att mitt inlägg ”egentligen är för dumt att ens kommentera”. Men det kommenteras ändå. Det börjar med ett påstående om att mina åsikter egentligen handlar om ”att vara cool och sticka ut hakan”. Det tycker jag är för dumt för att kommentera.

Sedan har angriparen snappat upp en liten jämförelse en annan läsare gjorde i förbigående med att det anses större att vara i bäst i världen i boxning ”än att exempelvis vara bäst i världen på att paddla kanot”. Den upprörde skribenten bemöter detta genom att såga kanotsporten; ”två mekaniska armar med ett batteri kan lösa uppgiften med att föra en båt från en stolpe till en annan. Låt det bästa batteriet vinna.” Han fortsätter med att hylla boxningens alla element (teknik, snabbhet, mod, fysik) och avslutar högdraget med att läsarens argumentation är ”ett okunnigt raljerande”. Vilket givetvis är hysteriskt komiskt eftersom han i meningen innan gjort århundradets raljerande av kanotsporten, och alla andra konditionsidrotter till på köpet. (Dessutom är jag ganska säker på att två mekaniska armar skulle klara sig ganska bra i boxningsringen med.)

Sen kommer så klart huvudargumentet: Jag är äldre än dig, jag vet bättre.

Käfta aldrig med äldre folk för du vet att dom alltid har rätt” sjunger Thåström sarkastiskt.

Och här erbjuds vi just ett praktexempel på den medelåldersmannens retorik mot de yngre. ”Historielösheten är så skrämmande att den snuddar på gränsen till farlig” skriver han och avslutar kraftfullt med näsan så högt i vädret att vi inte riktigt kan uppfatta hans ord: ”Äldre behöver inte betyda klokare, smartare och kunnigare, men chansen att se saker i rätt perspektiv verkar öka fan så mycket mer ju äldre vi blir.

Det finns tydligen ett perspektiv som är ”rätt”, alla andra är ”fel”. I det ingår uppenbarligen att Ingos storhet inte får ifrågasättas och gör man det avfärdas man som en upprorisk, historielös tonåring i jakt på uppmärksamhet och förtjänar inte att bemötas med sunda argument. Det påminner om någon slags generationsfascism där de äldre generationerna tar sig rätten att avgöra vad som är rätt och vad som är fel. Vi yngre generationer förväntas sitta tysta och inte ifrågasätta de överlägsna äldre generationerna tills vi har mer historia att minnas tillbaka på.

Några argument erbjuds inte och vad det rätta perspektivet är får vi aldrig riktigt veta i angriparens långa svada. Vad det är som gör att just Ingo är så stor, det får vi heller aldrig veta (bortsett då från att boxning kräver teknik, fysik, snabbhet och mod). Vad den horribla historielösheten ligger i utvecklas inte heller. Det är mest bara ett cyniskt, arrogant, inskränkt predikande och fördömande från en förbannat hög häst.

Jag påstår inte att Ingo inte är stor, bara att han inte är störst eller tredjen störst. Det finns idrottsmän som blir åsidosatte i vårt Ingohyllande. Jag vill mena att själva poängen med att vara ansedd som en av tidernas största idrottsmän är just att man tål att jämföras och prövas i alla tider. Inte att man sätts på en pidestal och inte får röras, bara dyrkas. Det är en ny tid nu, självklart har jag ett annat perspektiv än 50-talisten, 60-talisten osv men det betyder ju inte att det är fel perspektiv. Vi yngre lär av historien, sen ifrågasätter vi historien, sätter in den i vårt perspektiv. En fullkomligt naturlig process anser jag, t.o.m. nödvändig, inget att brusa upp sig över.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hade nog fel i min kommentar där. Efter en stunds grubblande har jag tagit fram min egen - högst subjektiva - lista på förra århundradets fem främsta svenska idrottsutövare. Boxningen är ändå den största av alla idrotter och den som varit världsmästare i denna ädla sport bör således respekteras fullt ut.

1. Ingo
2. Paolo Roberto
3. Björn Borg
4. Armand Kranj
5. George Scott

Bubblare: Ivan Drago

När du ändå är inne på boxning och nämner Thåström så kag jag passa på att ställa en fråga. Vilken boxare namedroppar Thåström i en av sina hårdaste låtar?

rikard sa...

Aha! Den kan jag.

"Bosse Höglund sa det till mig, sen föll han som en sten.
Bosse Höglund sa det till mig,
och Anita sa det med"

Fast nu kommer jag inte på vad låten heter. Från Mannen som blev en gris är den i alla fall.

Att Bosse Höglund var en boxare var dock inget jag visste innan jag hörde Thåströms låt. Men i efterhand har jag ju fått lära mig att det var en gammal göteborgs-boxarprofil, på tal om historielösa 80-talister...

rikard sa...

"Ungefär så här..." heter den!

(Jag fuskade litegrann och smög bort till skivhyllan)

Anonym sa...

”En grannblogg har angripit Idiotvind på det mest hänsynslösa, vildsinta sätt. Själv har jag inte anklagats så kraftigt över nätet sedan jag för några år sedan blev kallad ”arabskalle”, ”självmordsbombare”, en idiot som inte borde tillåtas spela bordtennis m.m. efter en diskussion om Israels bygge av en mur genom Palestina.”

Jag gick in och försvarade dig stenhårt under detta angrepp på Partille forum, har du glömt det stödet?

Och hur kan du sätta det i proportion till att min åsikt om Ingemar Johansson på en tjugondeplats är för dumt att kommentera???
Samt åsikten att jämföra Kanotsporten med Boxning är ett okunnigt raljerande.

Din åsikt om en reaktionär översittare med en stofils åsikter är helt ok, den kan jag ta, men ovanstående citat är en ganska allvarlig anklagelse.

Anonym sa...

”En grannblogg har angripit Idiotvind på det mest hänsynslösa, vildsinta sätt. Själv har jag inte anklagats så kraftigt över nätet sedan jag för några år sedan blev kallad ”arabskalle”, ”självmordsbombare”, en idiot som inte borde tillåtas spela bordtennis m.m. efter en diskussion om Israels bygge av en mur genom Palestina.”

Och till sist:

Det förfaller mig således otrevligt att jämföras och förknippas med rasistiska angrepp som jag själv bekämpat sen 30 år tillbaka. Jag får nog välja barrikad med omsorg nästa gång.

rikard sa...

Ojdå, jag ber väldigt mycket om ursäkt ifall inledningen på mitt inlägg framstod så.

Jag minns stödet och givetvis var anklagelserna den gången av en helt annan art. De kom från anonymt håll från folk med ordentligt osunda värderingar och handlade dessutom om rena personangrepp.

Att jämföra det med en diskussion om Ingo är som att jämföra stormen Katrina med stormen jag åsamkade i min tekopp då jag spillde lite imorse.

Det var inte på något sätt en jämförelse mellan angriparna. Att det överhuvudtaget nämndes var mest för att jag tycker det är en anmärkningsvärd historia värd att nämna.

Men som sagt, inga liknelser finns att dra mellan fallen överhuvudtaget. Det understryker jag genom att helt enkelt ta bort det från ursprungsinlägget.

Anonym sa...

Bra!
För den övriga oproportionella svadan är jag egentligen fullständigt ointresserad av, på tal om att brusa upp, besinningslös, osv. osv, osv.

Jag har ändå sparat hela inlägget för att i framtiden kunna visa hur en analys av två stycken kan gå, hur det hela dras in i härva av klichéer om hur vuxna förmodas se på ungdom,

SNACKA OM EN ARROGANT ÅSIKTSMASKIN SOM GÄRNA TAR EN CHANS TILL EN BITTERT ILSKEN ÖVERDRIVEN UTLÄGGNING (orsak?), EN UTLÄGGNING SOM SPÄNNER LÅNGT UTANFÖR GRÄNSEN PÅ DEN HUVUDSAKLIGA FRÅGAN, hela inlägget har ett sken av upprörd expertis över sig, men det innehåller ju egentligen inget nytt, samma gamla generationssvada, det är väl så det skall vara,,,,,,,,

rikard sa...

"SNACKA OM EN ARROGANT ÅSIKTSMASKIN..."

Skyldig - jag erkänner. Jag har trots allt en blogg som går ut på att undervisa alla medmänniskor med ett svagare förstånd om pingisens och Dylans storhet. Vad ska man annars med en blogg till!?

"...SOM GÄRNA TAR EN CHANS TILL EN BITTERT ILSKEN ÖVERDRIVEN UTLÄGGNING"

Ja, och tur är det ju att den är överdriven - och att den uppfattas som överdriven. Eller "bloggifiering" som jag föredrar att kalla det.

Angående parentesen med ett "orsak" följt av ett frågetecken vill jag påminna om att den oproportionella svadan, den bittert, ilskna, överdrivna utläggningen, den upprörda expertisen, började på en annan blogg av en annan skribent så jag kan ju inte vara ensam om dessa brister.