tisdag 24 februari 2009

Var hälsad vredesmod, min käre bror

Nu är jag förbannad. Så länge vårt kungahus finns kvar är jag ju alltid lite förbannad men nu är jag jävligt förbannad.

För det första därför att medierna skriver oceaner om förlovningen mellan Westling (släkting till Ifo-Hasse?) och vår kronprinsessa som ska hålla den sista resten av vår tid som diktatur kvar i livet och glida runt i en liten sagovärld med röda mattor och ståtliga aftonklänningar (shoppa på bara Victoria, ditt folk betalar så gärna din garderob). Nu har jag bara skrapat på ytan i alla högar av smörja och ren skit som medierna vräker ur sig men alla reportage, alla analyser och uttalanden av "kungaexperter", retorikexperter och fjanthistorikern Herman Lindqvist får min mage att vända sig ut och in!

För det andra därför att en omröstning på Aftonbladet, där nästan 75 000 har röstat, visar att drygt 52% av Sveriges befolkning ser fram emot bröllopet. För i helvete! Kära landsbröder och -systrar, nu talar jag till er alla som mina syskon. Skaffa er ett liv, hitta en hobby skaffa er lite perspektiv. Jag vet inte om jag ska känna oro eller förakt för alla er som går och ser fram emot ett sabla bröllop som ska ta plats om ett och ett halvt år.

Men mest av allt, allra mest av allt är jag förbannad över den titel jag precis läste att denna Danne Westling får då bröllopet är avklarat. "Prins Daniel - Hertig av Västergötland". Vadå, hertig av Västergötland? Ska jag buga för den där gymägaren med bakåtslickat hår och kalla honom hertig?

Varför får han just Västergötland, ge honom något annat landskap, typ Närke. Eller ännu bättre, ge honom en sandlåda, där kan han få leka hur mycket hertig han vill.

Kan någon förklara varför vi har kvar prinsar, prinsessor, kungar och hertigar? Hur ska man kunna ta en nation på allvar som håller fast vid lekar man lekte på dagis? Lekar som de töntiga barnen lekte på dagis?

1 kommentar:

Anonym sa...

Victoria är hertiginna av Västergötland, så det är därför han blir hertig av just vårt ädla landskap.