måndag 2 februari 2009

Kostcirkeln är död

Människors dumhet är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat. Att få uppröras av all idioti som blåser runt i samhället kan lysa upp vilken dag som helst. Just nu är jag lite extra fascinerad av alla bantningsmetoder som spottas ut via media.

"Ät fett och bli smal - med LHCF-dieten"

Är det sant! Så underbart, kan man äta fett och bli smal, hurra, fett som är så gott!

"Nya smalmaten: Grädde och gorgonzola"

Bantningsindustrin har lyckats bygga upp någon mystik kring bantandet, som om det skulle vara något väldigt komplicerat och svårt. Givetvis är det bara de själva som sitter inne på de rätta svaren.

Jag kan avslöja hemligheten bakom att gå ner i vikt nu med en gång: Gör av med mer energi än du äter.

Så. Hade min blogg varit lite mer välbesökt hade jag nu skjutit hela industrin i sank. Så många företag som skulle gå i konkurs och så många färre lösnummer alla kvällstidningar skulle sälja. Men det är klart att alla fantastiska metoder, alla snabba genvägar lockar så det är väl lika bra att låta dem fortsätta med alla dieter och kurer trots att det räcker att ha sett omslaget på en fysiologibok för att man ska förkasta dem omedelbart.

Jag har förresten en egen metod. Läs några artiklar om lata tanter som jublar över att kunna vräka i sig stora lass med grädde och gorgonzola så tappar ni aptiten i minst en vecka.

Inga kommentarer: