måndag 1 december 2008

Veckans femstjärniga rack

Nu är det december. Det betyder att jag plockar fram min vinterskiva nummer 1 - Sisters of Mercy Floodland. Här finns inget av briljansen i klippen nedan, ingen epokavgörande genialitet som man alltid måste handskas med då man har med Dylan och Hendrix att göra.

Men Andrew Eldritch, ständigt dold bakom ett par kusligt snygga pilotbrillor, har byggt upp något alldeles eget, en mörk, industriell värld full av tunga basgångar och "a rythm that could run a marathon" som en recensent så träffande beskrivit en av låtarna. Floodland anses vara en milstolpe inom Goth-genren och utan att ha någon enorm erfarenhet inom genren kan jag bara konstatera att skivans taktfasta hamrande fungerar som min pacemaker under årets mörkaste månader.

Vad mer kan sägas är att Andrew måste gilla Leonard Cohen. Bandnamnet Sisters of Mercy är ju direkt taget från en Cohenlåt med samma namn och när bandet sedan släppte sin singelsamling döptes albumet till Some Girls Wander By Mistake vilket bara kan vara hämtat från Cohens Teachers som innehåller textraden:

"Some girls wander by mistake
into the mess that scalpels make"

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det sägs att Sisters Of Mercy har haft klart ett gäng låtar till en ny skiva sedan deras senaste ("Vision Thing") släpptes för snart 20 år sedan. Varför dom aldrig släpper skivan är ingen som vet, roligt är det i alla fall att dom fortfarande turnerar flitigt världen över. Helt otroligt bra låt förövrigt!

rikard sa...

Ja, jag nöjer mig med dem som redan finns :)