tisdag 2 december 2008

Duellen 4 Rond 2

Jaja, jag fattar. Även jag får vika mig för mina läsares övertygande argumentationer, t.o.m. Dylan började ju ganska tidigt framföra låten á la Hendrix.

Han ringde mig nyss, Bob alltså, mitt i natten. Det är konstigt det där, trots sin visdom, sin respektabla ålder och alla resor han gjort runt jorden har han inte fattat det här med tidsskillnad.

– ”Let us not talk falsely now, the hour is getting late”, sa han med sin röst man kan plöja en åker med.

Vad vill du? sa jag, lite gramse på honom för att ha blivit väckt mitt i min allra djupaste sömn, the hour is not getting late, it is already too late, it’s the middle of the night here in Sweden, förklarade jag så pedagogiskt jag kunde med min göteborgska svengelska.

– “It’s not dark yet, but it’s getting there”, sa han.

Jag suckade, trött av den sena timmen, trött på hans problem med tidsskillnader och trött på att han bara kan tala genom att citera sina egna låtar. Och så började han tjata om omröstningen, han är en otroligt dålig förlorare.

– ”Honey, just allow me one more chance”, sa han om och om igen. Smickrad över att få bli kallad “honey” började jag mjukna en aning.

Men tänk om du får stryk igen, sa jag – fast på engelska då.

– ”When you aint got nothing, you got nothing to lose”, fick jag så klart som svar, det borde jag ju listat ut.

Jajajaja, sa jag, bara du slutar tjata. Fick du mitt brev förresten?

– “Yes, I received your letter yesterday, about the time the door knob broke. When you asked me how I was doing, was that some kind of joke?
All these people that you mention, yes, I know them, they're quite lame
I had to rearrange their faces and give them all another name


- Surgubbe, tänkte jag och kravlade upp för att lägga upp rond två i duellen Dylan vs. Hendrix.

Jimi måste ha gillat John Wesley Harding för det blir ännu en låt därifrån. Den här gången är det Drifter's Escape, en av mina favoriter på skivan. Dylans röst ylar i vanmakt och medlidande över den stackars luffaren som inte förstår vad han gjort för att hamna i rättvisans hårda klor och hans munspel uttrycker en än större vanmakt och förtvivlan.



Inga kommentarer: