onsdag 10 december 2008

Leta rätt på den vita Opeln istället Roger!

Roger McGuinn, han gillar vi inte här på bloggen. Varför?

På tre olika ställen har jag hört honom berätta hur duktig han var då han tog Dylans Mr Tambourine Man, ändrade den så den blev mer radiovänlig och fick en jättehit tillsammans med sitt band The Byrds med låten samma år som Dylan släppte den.

Därför blev det ju komiskt när jag hittade det här klippet på Youtube. Först en liten intervju innan låten ska spelas, sedan introducerar intervjuaren låten, ”oj, hann han inte berätta sin favorithistoria den här gången” hinner jag tänka, men Roger avbryter värden: ”vänta, vänta jag vill berätta om hur jag ändrade låten först”. Patetiska nolla! Så får vi höra historien igen:

Dylan den idioten gjorde låten på sitt eget sätt (här imiterar han Dylan dåligt). Men det var ju inte så musiken som spelades på radion lät, den blir aldrig populär tänkte vi (för det är ju det musik handlar om). Så jag gjorde den mer trallig och ”kicked it up with a Beatle-beat” (nu plockar han pluspoäng) så att den blev en hit bland alla skivköpande tonårstjejer och så blev vi kända och rika”.

Fast Dylan gillar tydligen Roger, han har fått hänga med Dylan på turné flera gånger. Jag tycker att Dylan istället borde sparka Roger hårt i skrevet och säga typ: "Tack Roger för att du tog låten med en av mina allra vackraste texter och förvandlade den till en lallande fåndänga. Kan du inte berätta historien igen, hur gjorde du nu när du ändrade den? Snälla lär mig, du är ju så mycket duktigare och mer framgångsrik än mig."

5 kommentarer:

Anonym sa...

Han utstrålar,
Jagharblivitrektorförettgymnasiumsånuvisarjagminstatusmedensnitsighatt-looken

Anonym sa...

Jagharblivitrektorförettgymnasiumsånuvisarjagminstatusmedensnitsighatt-looken

rikard sa...

Jag har otroligt små erfarenheter av just den looken men jag litar på ditt ord.

Så länge det inte sägs något positivt så köper jag det direkt.

Jag får också gratulera Grillvante till bloggens längsta ord hittills. Får se om jag kan slå det någon gång.

Anonym sa...

Halva inlägget borta,skall det vara så viktigt med mellanslag, punkt och komma? Vad jag egentligen försöker påpeka är den offantligt löjliga hatten. Vad menar han?

rikard sa...

Han har förmodligen komplex av något slag. Förmodligen får han det inte att gå ihop att hans version av Mr Tambourine Man sålde bättre och ändå är det Bob som belönats med Polarpriset. Roger vill nog gärna ha ett polarpris. Han får säkert Bobs om han frågar.

Men jag ser knappt hatten, hans skrävlande självgodhet, hans fåniga rast och hans slakt av Mr Tambourine Man skymmer allt anant.