onsdag 31 december 2008

All makt åt folket!

Allt jag kan tänka på är min nästa stomme. Nu har en helt genial idé slagit ner i min skalle likt en blixt slår ner i en höstack (jag har inte kammat mig på en vecka). Ni läsare ska få vara med och bestämma vilken stomme jag ska välja. Efter en sömnlös natt och många timmars surfande på allehanda pingismaterialhemsidor kan jag nu presentera alternativen. Det kan också vara bra att veta att ett nytt forehandgummi också kommer att beställas, ett Hurricane III tuned no. 19 2,0 mm svart.

Stiga Allround Classic (287 kr)
Stommen som jag nu spelat med i några år. Svensktillverkad, pålitlig, billig, enkel som ger marginal i spelet men alldaglig och tråkig. Jag kan lika gärna byta namn till Sven Svensson, börja gilla ABBA, titta på Allsång på Skansen och äta makaroner med falukorv.

729 Two Speed Carbon (359 kr)
Kinesiskt tillverkad stomme som jag rekommenderat åt en del andra materialspelare. Stommens ena sida är långsammare än den andra vilket ger möjlighet att behålla kontroll i det defensiva backhandspelet och samtidigt erbjuda sting i det mer aggressiva forehandspelet.

Butterfly Andrzej Grubba Allr+ (- kr)
Det mest ekonomiska alternativet då stommen redan finns i min ägo. Men den har känts lite för snabba, bollen har lämnat racket innan jag hunnit ge den tillräckligt med omsorg och respekt.

Butterfly Joo Se Hyuk Def (679 kr)
Det monstruösa alternativet. Stommen är ny på den svenska marknaden, den är dyr och jag har inte fått någon uppfattning om dessa unika karaktär. Men Joo Se Hyuk är den stora idolen, världens bästa defensivspelare med en vidunderlig forehandattack, han är mallen, målen, idealet och stommen är dessutom vansinnigt snygg. Väljer jag den här stommen innebär det att jag måste påbörja en ny elitsatsning, skaffa ett larmat racketfodral i titan med kodlås samt en spjälsäng för racket att sova i på nätterna.

Rösta med omsorg, jag lägger min framtida pingiskarriär i era händer.

8 kommentarer:

Anonym sa...

hey... bara 611 här :)

http://www.ttex.se/product_info.php?products_id=1513&osCsid=0ff121dc6d050fa69a303a7f14c631ca

rikard sa...

Ja, TTEX har alltid trevliga rabatter. Jag är dock kontraktsbunden att handla på pingisshoppen.se. Där kostar den just nu 680:-. Dock finns en lägsta-pris-garanti med i kontraktet så jag räknar med att få den med lite rabatt...

Anonym sa...

Några tankar om dessa stommar,

Vad jag förstår så finns det en viss tvekan om hur mycket offensiv som skall blandas in i det trygga defensivspelet.

En olimmad allround classic, om än så trygg framme vid bordet bottnar ur fullständigt en bit ifrån. Att slå två loopar med hyfsad precision kräver en omdisponering av slaget som stjäl för mycket tid, vilket därmed ger stress och som följd dålig kontroll. Utvecklingspotentialen är därför varken rolig eller särskilt bra.

Stomme två och tre har för hård yta tror jag, det blir för mycket av förvånande missar i defensiven som i sin tur bidrar till frustration och ribbstolsskador. Dyrt i längden.

Inte nog med att Joo Se Hyuk–stommen är tillverkad i Japan med det silvriga märket, och med en design som visar Butterfly från sin bästa sida. Stommen är också något att växa i, en kostym att fylla ut, motståndarna kommer att darra redan när den läggs på bordet innan matchen, och över den fasansfulla oberäkneligheten när tre loopar helt plötsligt placeras efter ett öppnande skär.

(enligt min prenumeration så får jag en Joo Se Hyuk–stomme i februari för de som vill testa,)

rikard sa...

"Inte nog med att Joo Se Hyuk–stommen är tillverkad i Japan med det silvriga märket, och med en design som visar Butterfly från sin bästa sida. Stommen är också något att växa i, en kostym att fylla ut"

Mycket väl talat, det är precis så jag tänkt utan att finna de rätta orden för att uttrycka det. Det är en kostym att växa i.

Om stommen inte passar är det inte stommen det är fel på utan mig. Vad som krävs är helt enkelt tillräckligt med träning tills stommen passar.

Luddevig sa...

När du postade det här inlägget gjorde du valet att inte köpa den vanliga stommen, för vem skulle rösta på den?

Jag skulle helst ha röstat på LKT Gun, men den finns inte att rösta på! Jag är förbryllad!

Jag litar inte riktigt på Grillvante som bara tror att stomme två kan vara för snabb, men det verkar som att du redan blivit övertygad...

Förresten kan jag tipsa om en mycket bra film där det är en deff och en offensiv i huvudrollerna. Den är Japansk så om man inte har lust att beställa från utlandet finns den här: http://thepiratebay.org/torrent/3295315/Ping.Pong.2002.DVDRip.DivX-AG och kom ihåg att använda VLC media player. Fast du har nog redan sett den. Likaså har du nog sett den bästa musikvideon någonsin: http://www.youtube.com/watch?v=d7PhS-xWDBE&NR=1

rikard sa...

Vad menar du Ludvig?

Finns det något i min presentation av stommarna som påverkar omröstningen? Det är väl inget fel på falukorv?

Luddevig sa...

Men falukorv har alla ätit. Om du skulle välja mellan att smaka på falukorv eller Paleno (eller vad den frukten nu heter) skulle du nog valt Paleno. Likaså skulle du hellre höra hur Paleno smakar än hur en falukorv smakar. Läsarna vill givetvis testa eller åtminstone läsa hur det var att testa något nytt.

Har du sett "Ping Pong"?

Anonym sa...

Ordanalys på min ära,

Ludvig.
I det här fallet är ordet "tror" mer ett utryck för en konverserande ödmjukhet än ett tecken på osäkerhet. Stommar är inget jag spekulerar i.