söndag 14 december 2008

Abstinens

En helgdag utan bordtennis, vad gör man då?

Jag kände paniken komma krypande. Rastlösheten spred sig likt en skogsbrand ut i armar och ben. Förtvivlat började jag studsa pingisbollar runt omkring i lägenheten, bollarnas klang av ihålig celluloid dämpade temporärt den mest kvävande panikångesten. Men det var långt ifrån nog.

Paniken fortsätter välla upp likt bubblorna från en treo i ett vattenglas. Maniskt rotar jag bland de gamla VHS-banden och DVD-filmerna, skulle jag se lagfinalen från Malaysia 2000 eller några matcher från VM i Zagreb 2007? Nä, tänkte jag, bara Joo Se Hyuk kan dämpa en pingisabstinens så svår som den jag lider av nu. Mina stela fingrar greppade tag om DVDn med de sista omgångarna i Paris VM 2003, likt vore den repet som drog mig ut ur helvetets portar.

Men jag har sett allt, det duger inte. Paniken har nu kopplat greppet om hela mitt jag. Kraftigt hostande vaknar jag upp ur den värsta psykosen och upptäcker att jag börjat tugga i mig ett gammalt svart Cobra Ultra som jag spelade med som liten. Medan jag håller på att kvävas av det mjuka undergummit som alltid kännetecknat Cobra Ultra slår det mig - "Pro Tour Finalerna!" - "ITtv!" - "Live steaming!" - "Ma Long!"

Som små blippande, livräddande morsekodsignlaer blinkar nyckelorden ut ur mitt kaotiska, svårt medtagna medvetande. Dagen är räddad. Först damfinalen mellan Guo Yan och min favorit bland damkineserna, den lille kvicke Guo Yue och sedan herrfinalen mellan giganterna Ma Long och Wang Hao, live på nätet. Hallelujah!

Jag har en kuslig känsla att Ma Long är den nye orubblige världsdominanten. Igår krossade han Wang Liqin och Ma Lin. Men han brukar ha svårt för Wang Hao...

1 kommentar:

Nicke Lurig sa...

Rastlösheten spred sig likt en skogsbrand ut i armar och ben. Förtvivlat började jag studsa pingisbollar runt omkring i lägenheten, bollarnas klang av ihålig celluloid dämpade temporärt den mest kvävande panikångesten. Men det var långt ifrån nog.

Vackert:)