onsdag 25 november 2009

Nationalskalder och nationalsångaren

Jag råkade av en ren slump höra Alla Visa Män igår. Det påminde mig om två viktiga saker. För det första att Ebba Grön trots allt fortfarande är Sveriges bästa band. För det andra att man aldrig får glömma det.

Sen hörde jag Tyna Bort och Cheisse och konstaterade att de var världens bästa band.

Hur som helst, idag släpps Thåströmboxen. Det är ju egentligen inte så jättespännande med en samlingsskiva från hans år som soloartist när allt är lika välkänt och bekant som kökstapeterna. Men vad som gör det hela desto mer spännande är en medföljande DVD inspelad under en spelning från den smått magiska turnén 2006.

Vad som höjer pulsen ytterligare är den andra skivan som följer med, "Kompost". Den innehåller dels outgivna versioner av låtar som Aldrig Nånsin Komma Ner, Keops Pyramid, Honungsgatan och Som Eld. Den innehåller också några helt nya låtar.

Mest intressant känns definitivt hans andra Dan Andersson-tolkning, En Spelmans Jordafärd. Jag har ju redan argumenterat för att Thåström borde erbjudas en statlig anställning med uppgift att sjunga in gamla svenska visor och dikter skrivna av våra nationalskalder. Nu har åtminstone ytterligare en dikt förärats hans röst.

Nu ska jag på Ossler.

Inga kommentarer: