söndag 6 september 2009

"Schafe können sicher weiden"

Det mesta fokuset just nu ligger på sömn. Så det blir High Hopes ett par gånger till, avrunda med Nick Caves ljuva vaggvisa Sheep May Safely Graze och jag kommer storma in i sömnens domäner som ett paket denniskorv jagad av en flock vargar.

På tal om den stora begåvade familjen som håller konsten vid liv genom sina nyskrivna alster så tycker jag att det ska nämnas att just titeln Sheep May Safely Graze, eller Schafe Können Sicher Weiden som den heter på sitt vackra tyska orginalspråk, är ett stycke ur Johann Sebastian Bachs komposition från 1713; Was mir behagt, ist nur die muntre Jagd (The lively hunt is all my heart's desire).

Nu får ni inte tro att det här är information som jag hämtar direkt hur hjärnarkivet. Min tyska är fruktansvärt begränsad och likaså mina kunskaper vad det gäller Bach. Vad jag vet mest av i ämnet är att Caves Sheep May Safely Graze är tidlös, ljuvlig och mycket betryggande.

Inga kommentarer: