tisdag 8 september 2009

PF vecka

Veckan har utsetts till en Pink Floyd vecka av en av bloggens läsare. Så vad kan passa bättre än en spontan Top 10 lista över bandets tio bästa låtar så här en måndagsnatt...

1. Shine on you Crazy Diamond (Wish You Were Here, 1975)
2. Time (Dark Side of the Moon, 1973)
3. High Hopes (Division Bell, 1994)
4. On the Turning Away (A Momentary Lapse of Reason, 1987)
5. Comfortably Numb (The Wall, 1979)
6. Arnold Layne (singel, 1967)
7. Wish You Were Here (Wish You Were Here, 1975)
8. See Emily Play (singel, 1967)
9. Another Brick in the Wall Pt. 2 (The Wall, 1979)
10. Brain Damage (Dark Side of the Moon, 1973)

...egentligen gillar jag inte att stycka upp Dark Side of the Moon-albumet, det ska ses som en helhet. En enda kompakt massa där varje ljud och oljud andas den överväldigande känslan av mästerverk. Brain Damage är ju helt ofullständig utan Eclipse osv...

...inte en enda låt kom med från Pipers at the Gates of Dawn så jag vill bara säg att jag älskar den skivan...

...jag har inte koll på hela Pink Floyds låtarkiv så har jag missat din favorit kanske jag helt enkelt inte har koll på den...

...jag bytte plats på ettan och tvåan i allra, allra sista stund.

2 kommentarer:

Rock N´Rolf sa...

Har lite att jobba med i veckan innan jag kan komentera dina top 10 Har ju hört Pink Floyd förut, men inte mer än på radio. Därför känner man ju bara igen ett par låtar. Vad jag kan säga efter en dag är att det är jävligt bra, gött med lite "ny" :) musik! Hossa!

Kvarnen sa...

Bra och nyanserad lista med några låtar som får utforskas närmare/på nytt. Några personliga favoriter är Hey you, Mother och Poles Apart men tyvärr går det ju bara få in 10 låtar på en top-10 lista.

Har fortfarande svårt att hitta något bättre liveframträdande alla kategorier än detta dock:
http://www.youtube.com/watch?v=JWnapx502uQ

8:00-8:30 ger mig gåshud varje gång.