tisdag 15 september 2009

EM singelturneringen

Fabian Åkerström slog precis Gacina i mötet mellan Sverige och Kroatien om platserna 5-8. Mycket, mycket bra gjort. Jag ser Fabbe som klar tvåa i den svenska truppen nu efter PG. Det blir nog förlust ändå tillslut, underläge 1-2 och även om Axelqvist nu vinner sin match, vilket han borde, krävs det sedan att Kristian Karlsson slår Tosic i avgörande matchen och det är nog att hoppas på lite för mycket. Men ändå roligt att Karlsson får känna på motståndet.

Vi ska faktiskt vara glada att det är just 5-8 placeringarna vi slåss om, det hade kunnat vara mycket värre. Dessutom var det ju en riktigt bra insats i kvarten mot de överlägsna tyskarna. Gerells seger mot mesen Süss imponerar och glädjer. PG glädjer överhuvudtaget så här långt.

Singelspelet börjar på torsdag och med lite flyt kan vi få flera roliga möten för svenskarna. Jag väljer att se singelturneringen an med en kolossal optimism och tippar svenskarna herrarnas insatser.

Robert Svensson behöver slå antingen en irländare eller en lirare från San Marino för att få möta mannen, myten, legenden Kalinikos Kreanga. Egentligen ingen helt omöjlig match men Robban har verkat lite nervig och instabil och får svårt att kontrollera knäskakningarna mot Kalinikos.

Kristian Karlsson börjar mot en Israel, svensken är rankad ca 20 placeringar bakom men det borde ju inte vara omöjligt. Vinner han den väntar Ruwen Filus, där ska ju tysken vinna men tiden är inne för ett nytt svenskt genombrott. Så Kristian vinner den och pressar sedan Korbel i tredje omgången men faller med huvudet högt.

Törnqvist måste upprätthålla vad som finns kvar av den svenska hedern mot en schweizare i första omgången, sedan väntar tredjeseedade Maze. Ingen optimism i världen kan få mig att tro på Törna där.

Åkerström får en lite jobig första match mot ungraren Nagy. Men Fabbe vinner den och får möta den franske veteranen Legout. Där kommer Lyckebyskolade Fabian göra en kalasmatch och vinsten mot tyske Hielcher i tredje omgången går av bara farten. Sen chockar han hela Europa när han slår ut Österrikedeffen Chen Weixing, ni kanske skrattar men vänta bara. Han har vid det här laget satt sig i sådan respekt att Bojan Tokic får jättehandske och Fabian går till en kvartsfinal där Maze blir för svår.

Axelqvist tycktes blek i sin enda insats i lagtävlingen innan han petades av Fabbe. Han kan få problem redan i första omgången där jag tippar att han får möta unge, hete ryssen Shibaev. Vinner han där ryker han mot Fejer-Konnerth i nästa. Sablar vad tyskar det är överallt.

PG, den svenske stjärnan har bara en omöjlig motståndare i EM och det är överlägnse Timo, tyvärr möts de redan i kvart. Resan dit börjar med att skicka hem ett blåbär från Wales eller Schweiz. Sedan gäller det att kämpa ner portugisen Freitas innan han måste in och slå Primorac, det har han gjort förr. Sedan blir det riktigt tufft, jag tror Gardos kommer vänta i åttondelen och det är med vinsten där som PG slår igenom på den stora europeiska scenen innan han tar ett fint avsked mot Boll.

Inga medaljer men två svenskar i kvartsfinal och en hel släpvagn med skalper, det får vi vara nöjda med. Vad ger ni mig för odds?

4 kommentarer:

Luddevig sa...

40%. Alltså... runt 2.5 gånger pengarna? Låter rimligt. Dock så ar chanserna stora att vi får minst en skräll, så jag är lite osäker. :/ Att det blir sämre än du tippat tror jag inte.
10% och 10 grr pengarna på att det blir sämre och 50% och 2grr på att det blir bättre än du tippat.

Benke sa...

Två svenskar i kvartsfinal, typ 5% sannolikhet - runt 20 i odds.
PG kan ta sig dit, men ingen av de andra har ju direkt visat sig vara kvartsfinalmaterial i lagtävlingen - enligt skriverierna har Fabian varit bra, men jag har svårt att se att han håller så långt som till kvartsfinal.

By the way så har jag pluskvot på både PG och Robban, hur otroligt det än låter...

Daniel S sa...

Odds: 95.

rikard sa...

Imponerande. Själv har jag pluskvot på PG om man räknar ett par omgångar rundpingis under en 30-års fest i somras.

Annars har jag 0-0 på hela den svenska truppen förutom Fabbe och Axelqvist där båda har en 1-0 ledning.

Jag tar revansch i veteranklasserna om 40-50 år.