onsdag 2 september 2009

Margaritaville

För en tid sedan gav jag mig på en rejäl sågning av Family Guy, jag mådde förskräckligt bra i minst en vecka efter det. Samtidigt som jag vill uppmärksamma den totala inkompetensen hos skaparna av Family Guy vill jag också uppmärksamma den totala briljansen hos skaparna av South Park.

Förra året fick South Park en Emmy för sin följetong i tre delar, Imaginationland, som är en gripande film där terroristerna attackerar vår fantasi. I år har avsnittet Margaritaville från den nu pågående 13:e säsongen blivit nominerat för en Emmy och utan att påstå att det gör någon större skillnad hoppas jag att de får den och spöar de övriga nominerade; Simpsons, American Dad och Robot Chicken(?).

Men mest ville jag bara ha sagt vilket mästerligt avsnitt Margaritaville är, kanske t.o.m. Top-20 bland South Parks all time. Tyvärr, för er som är bortskämda med Family Guy, kräver avsnittet en viss kunskapsnivå och lite associationsförmåga. Man bör hängt med på att världen varit inne i en liten ekonomisk kris samt ha lite grundläggande koll på det Nya Testamentet. Men låter det för jobbigt kan man sätta sig och fnissa åt något Family Guy avsnitt istället, eller helt enkelt låta sig lobotomeras.

Se Margaritaville här!

Inga kommentarer: