lördag 12 september 2009

Idoliserad

Förra året kastade jag alla mina principer och strödde min stolthet för vinden. Jag gillar inte den kommersialiserade musikbranchen, jag gillar inte TV4, jag gillar inte programkonceptet men jag kunde inte låta bli att följa Idol.

Kraftigt imponerades jag av vissa av deltagarnas audition men resten av säsongen blev en enda lång plåga där vi tvingades se de unga talangfulla musikerna tappa all sin personlighet då de stuvades, knökades och misshandlades in i färdiga mallar. De stylades och sminkades, fick lära sig gester och moves att göra på scen och sjöng ABBA, schlager och allt möjligt otäckt. Och de blev bara sämre, sämre och sämre.

Därför hade jag bestämt mig för att inte följa det i år. Frustrationen över att se talangerna stympas och paketeras in i föreställningarna av hur dagens musikbranch ska vara var fruktansvärd.

Men jag kan inte hålla mig borta. Hur skulle det vara möjligt med sådana enorma begåvningar som visat upp sig under veckan? Jag vill ha kvar dem precis som de är nu, Idol kan vara slut nu, låt oss utse en vinnare idag.

Men ni som inte är beredda att sänka era principiella sköldar, ni som med all rätt vägrar låta TV4 servera er amatörmusik , ni behöver inte oroa er. Jag lägger ner timmars arbete för att kunna ge er höjdpunkterna i form av en topplista. Jag är som en andra jury, en betydligt hårdare jury som bara släpper genom en bråkdel av vad TV4:s trio låter passera. Ni kommer inte att missa någonting.

Inga kommentarer: