söndag 28 november 2010

"Dasher, Dancer, Prancer, Vixen, Carter, Reagan, Bush and Clinton"

Jag såg att min spellista över de få Dylanlåtar som ligger undangömda på Spotify plundrats å det grövsta. Mer än hälften av låtarna var bortplockade så en uppdatering var onekligen på sin plats. Jag hittade ett par låtar som tidigare inte funnits tillgängliga på Spotify. Bland annat får vi en extra jultouch på spellistan eftersom Dylans julhit Must Be Santa finns tillgänglig.

Jag får ibland frågan vad jag tycker om Dylans julskiva. Frågan ställs alltid med ett tonfall som om skivan är en stor skam som jag förväntas beklaga mig över och fördöma.

Jag älskar den.

Jag menar, hur kan man inte älska sin idol när han visar upp den här graden av självdistans. Det är ju en milstolpe i Dylans karriär. Dessutom är det här en helt fantastisk låt med rader som "Who laughs this way; hohoho? Santa laughs this way, hohoho". Som Dylan dessutom valt att framföra i ett halsbrytande dragspelstempo.

Underbart!

Och på slutet, när orginalversionen rabblar namnen på tomtens alla renar, då slänger Dylan dessutom in några amerikanska presidenter, allt i en hastig perfekt rytm:

Dasher, Dancer, Prancer, Vixen, Eisenhower, Kennedy, Johnson, Nixon
Dasher, Dancer, Prancer, Vixen, Carter, Reagan, Bush and Clinton

Underbart!

2 kommentarer:

carolina sa...

Must Be Santa på Spotify uppskattas!

Det finns nog ett par fler Dylanlåtar på Spotify som du missat i din lista! Har en lista här med de låtar jag hittat här: http://open.spotify.com/user/umb/playlist/4GMRpje3FErnCkZYqTxQvq
Spännande nog gömmer sig Dylans "If Dogs Run Free" bakom Al Kooper...!

rikard sa...

Jag har dissat några måste jag erkänna och de fyra livelåtarna från Rock of Ages tog sig med nöd och näppe in.

If dogs run free ska ju vara med där. Försöker gamle Al sno den från Bob?