söndag 22 augusti 2010

Dylan Top 100: 1

1. Like a Rolling Stone (Highway 61 Revisited, 1965) [1]

Det börjar med en smäll. Bruce Springsteen har beskrivit det som ”that snare shot that sounded like somebody had kicked open the door to your mind”.Genom den insparkade dörren forsar sedan en störtflod in. Det är en muterad form av Phil Spectors ”wall of sound”, men den är på rymmen och beväpnad. Det är en flygel på hjul störtandes utför stadens gator. Hela inspelningen sker i nuet, det finns inga upprepningar, inga notblad talar om för musikerna vad som ska hända. Ingen vers är den andra lik, där andra låtar går runt, runt, störtar Like A Rolling Stone framåt, framåt, eskalerar, accelererar, expanderar och spolar bort allt som står i vägen.

Men det skedde inte automatiskt. Inspelningssessionen höll på i två dagar och den andra dagen finns på bootleg där det går att följa försöken ett efter ett. Det är en fascinerande lyssning. Det började som en vals, ja, världens största rocklåt började som en vals. Vid tredje tagningen är valstakten borta men musikerna får inte ihop det, försöken faller samman. Vi kan höra att Dylan tycker sig ha något bra, men han vet inte vad han ska göra med det. Vilken form det ska få. Och så bara händer det, som ett blixtnedslag från ingenstans, virveltrumman ger ifrån sig en knall och så exploderar studion. Från att ha snubblat gång på gång efter bara några rader eller efter första versen så tumlar Dylan och bandet sig plötsligt igenom hela låten.

Energin är okontrollerbar. Dylan och bandet lyckas nästan kontrollera den under de sex minuterna, men bara nästan. I den sista versen börjar saker skena som en vettskrämd ardennerhäst och musikerna sliter som sjömän i en tropisk tyfon för att hänga fast i krafter långt bortom deras makt. Dylan lyckades för ett kort ögonblick fånga något otämjbart, något bortom människans och musikens lagar. De försöker flera gånger till men magin är borta, ingen lyckas fånga det där som den första versionen uppnådde.

Men om formen för musiken var en kamp innan blixten slog ned i studion, så kom texten desto mer naturligt. I klippet nedan kan vi höra Dylans röst berätta hur han fann sig själv skriva ”this long piece of vomit, 20 pages long”. Fram till dess hade han skrivit allt möjligt, prosa, noveller, pjäser, skrivmaskinen smattrade oupphörligt dygnet runt. Han har berättat att han inte ens såg de där 20 sidorna som en låt; ”until one day I was at the piano, and on the paper it was singing, ’How does it feel?’”.

Like a Rolling Stone föddes ur hat och frustration, kanske över någon annan, men också över Dylans egen situation där han mer eller mindre utbränd inte visste om han skulle orka fortsätta som Bob Dylan. ”Last spring, I guess I was going to quit singing ... But Like a Rolling Stone changed it all.” Like A Rolling Stone var ett genombrott, den gav honom så många nya verktyg, sparkade in så många dörrar. I den stunden bestämde han sig för att det var det här han ville göra och han har gjort det sedan dess.

Det börjar med ett ”Once upon a time”, precis som i sagorna. Sagan som berättas är en människas fall, från toppen till den absoluta botten. Verserna följer samma grundstruktur; ofta finns ett ”you used to” – som berättar hur det var en gång i tiden och sedan ett ”now you” – som beskriver hur det är nu. Första versen sätter mallen; “You used to laugh about/everybody that was hangin’ out/now you don’t talk so loud/now you don’t seem so proud”. Hela tiden samma kontrast. Då, en bortskämd, överklasslyngel som skrattade åt, ignorerade och hånade de utslagna, udda och hjälplösa, nu är hon en av dem.

Men en av sakerna som är så fantastisk med texten är att den följer musiken i sin alltmer okontrollerbara verklighetsflykt in i någon bisarr drömvärld. Text och musik virvlar hand i hand in i ett crescendo. Det som till en början var lätt att förstå och relatera till, förvandlas allt mer till en vriden sagovärld befolkad av jonglörer, clowner, Napoleon i trasor och diplomaten med sin siamesiska katt på axeln. Situationen som målats upp vrids och förvandlas till en abstrakt mardröm men utan att någonsin glida från ämnet eller tappa fokus. Tvärtom, det skärps, dras åt och fördjupas. Redan i andra versen har mardrömmen tagit mer drömlika proportioner:

You said you'd never compromise
With the mystery tramp, but now you realize
He's not selling any alibis
As you stare into the vacuum of his eyes
And ask him, do you want to make a deal?

Och Dylans röst följer med in i mardrömmen, blir till ett hemsökt ylande, en förbannelse som sprakar i hans röst som en elektrisk åskboll på många tusen volt. Det som började med en människa som fallit ifrån toppen till botten i samhällets rang, som får tigga måltider och lära sig leva på gatan slutar med dessa rader, som han i liveversionen nedan vrålar som en besatt:

You used to be so amused
At Napoleon in rags and the language that he used
Go to him now, he calls you, you can’t refuse
When you ain’t got nothing, you got nothing to lose
Your invicible now, you got no secrets to conceeeeaaaaaaaaaaaaaaaaal

Raderna är som en arena där orden likt cirkusakrobater slår volter, kramar om varandra och klättrar på varandra som, ”once upon a time, you dressed so fine/through the bums a dime, in your prime”. Det är rim överallt, men alltid så naturligt att vi börjar undra om det verkligen är meningen eller bara en slump. En del slår likt örfilar, som när han tar sats inför ”tricks for you” innan han i nästa rad rimmar det med samma paus och spottar ur sig ”…kicks for you”.

Hela låten drivs av ett vansinnigt hat och i den återkommande frågan ”How does it feel?” sprakar det alltid som starkast. I Like a Rolling Stone och i Dylans röst förvandlas den enklaste och mest vardagliga av fraser till de hånfullaste och giftigaste ord. Själv står han där utanför och ser på hur världen rasar samman för henne, ”Miss Lonely”, men han tänker inte lyfta ett finger för att hjälpa till. Och efter varje refräng tar munspelet vid och understryker varje fiber och milliliter av jublande hån, hat och hämnd.

Men, som så många gånger förr, man får inte luras att tro att man fått grepp om en Dylanlåt. För i all hämndlystnad och förakt anas samtidigt någon form av befrielse i hennes förfall och något tröstande, uppmuntrande i hans skadeglädje. Hon har befriats från det där falska, materialistiska jetsetlivet som beskrivs så klockrent i fjärde versens tre första rader, hon har fallit handlöst och landat obarmhärtigt hårt. Men kanske kommer hon att märka att saker och ting inte var som hon trodde, ”when you ain’t got nothing, you got nothing to loose”, så gå till honom, Napoleon i sina trasor, du har inte råd att ignorera honom längre, det finns inget att förlora. Det väntar en värld bortom glamouren som kanske visar sig vara mycket rikare.

Eller så är han bara förbannad, hämndlysten och skadeglad över någon jobbig jävels olycka. Vem vet egentligen.

10 kommentarer:

HS sa...

Tack för en grym lista som man fått följa med stort intresse under ett halvårs tid! Den enda besvikelsen är att "Isis" inte fick plats. Men man kan ju inte få allt...

rikard sa...

Tack så mycket.

Ja, Isis är ju en låt som jag förstår att en del saknar. Den har dock aldrig varit en personlig favorit.

Själv saknar jag också ett gäng låtar.

carolina sa...

hittade nog den här listen ungefär halvvägs igenom och har följt den med spänning sedan dess. får också tacka för en grym lista. du skriver helt klockrent, om varenda låt! klart man saknade ett par låtar, men ändå fantastiskt kul att se en sådan "personlig" lista, i kontrast till typ mojos, och för att inte tala om utförlig och genomarbetad..!

rikard sa...

Tack så väldigt.

Jag håller med, jag saknar också massa låtar. När jag började projektet hade jag aldrig kunnat tro att 100 låtar skulle kännas så begränsat och fåtaligt.

Nu går jag och funderar på hur jag ska följa upp listan, för jag vill få chansen att nämna alla favoriter som hamnade utanför.

Grillvante sa...

Undrade just häromdagen; var är Like a Rolling Stone? Har Rikard hittat något som gör att den inte platsar, något som gnisslar, för vanlig kanske. Självförtroendet kan ju faktiskt svaja betänkligt inför dylik kunskap, men lugnet infann sig när låten plötsligt dök upp i hela sin härlighet.

(Jag tror att du skulle kunna skriva om Thore Skogman och få det intresseväckande, och varför inte, där har du en låtskatt på över 1000 registrerade bitar. En top-100 Thore S vore kul.

Otroligt välskrivet Rikard, därtill med oomtvistad kunskap, och lägg dessutom till en deffs tålamod. Kan bara bli bra.

rikard sa...

Kanske är det någon liten störning jag har men en del av mig blev just extremt lockad att börja plugga Thore Skogman för att kunna presentera Skogman Top 100.

Jag hade kunnat köra fram till plats 5 ungefär och sen avslöja att det hela bara var ett skämt.

Tack för de fina orden.

Jag förstår din oro inför presentationen av ettan, och det fanns en del av mig (inte samma del som vill göra Thorelistan) som ville överraska med en sensation. Men det finns inget sätt att komma undan eller värja sig mot Like a Rolling Stone. Det finns ingenting som gnisslar.

Olle sa...

Bra lista. Också bra att "Mama, you´ve been on my mind" kom så högt. Ännu roligare att jag har minst 10 låtar av Dylan, som jag anser platsar
på listan. Det roliga ligger i att jag har ännu mer att lyssna in mig på.
SaknarHeartland (i samarbete med Willy Nelson)
Red River Shore
Tell Me That It Isn't True
Tomorrow is a Long Time
Tonight I'll Be Staying Here With You
When The Deal Goes Down
If You Gotta Go, Go Now Or Else You Got To Stay All Night
Billy 1 (Main theme "Pat Garett and Billy the Kid")
All I Really Want To Do
Girl From The North Country
Make you feel my love
Mighty Queen
Rainy Day Women
Ring Them Bells
Lay Lady Lay
Wallflower
Paths Of Victory
Someday baby
Is your love in vain
When I paint my masterpiece
Last Thoughts On Woddy Guthrie

Covers som jag skulle vilja ha in bland de 10
Lone Pilgrim (World Gone Wrong)
My Blue Eyed Jane.

Finns säkert fler men jag orkar inte jobba mer med detta.

rikard sa...

Tack. Fantastiska låtar allihop som du listar. Många av dem försökte jag in i det sista få in på Top 100.

Kolla in listan med låtarna på plats 101-200 så hittar du de flesta av låtarna du nämner.

Anonym sa...

Fantastisk Dylan-lista du skrivit! Jag har läst varenda rad du skrivit om låtarna. Själv håller jag "I can't leave her behind" som hans bästa låt, om man nu kan räkna med den eftersom den inte är utgiven. Har du skrivit något om den låten? Vad tycker du om den?

rikard sa...

Jag vet inte om jag skrivit om den låten, men jag tycker det är en helt fantastisk låt.

Jag har tagit med en del outgivna låtar men problemet med I Can't leave her behind är att det inte är någon färdig låt, utan mer ett fragment av en låt. Jag bestämde mig för att bara ta med låtar som spelats in ordentligt.