onsdag 25 augusti 2010

Den 19:e oktober

Stäng av radion, ta ner seglet, hissa flaggorna, sätt på tevattnet, blås i Hesa Fredrik, skruva fiolen Movitz, stoppa pressarna!

Det har tisslats och tasslats i de inre kretsarna och nu är det bekräftat. När jag kom hem sent på tisdagskvällen låg mailet där i inkorgen: "New Bob Dylan Releases Just Announced".

Prisa herren!

Det är dags för volym 9 i The Bootlegs Series. Vad som blir nästa utgåva i denna ojämförliga albumserie av Dylanreliker är ett ständigt diskussionsämne på diverse Dylanforum, i skivaffärer och väntrum, på caféer, frisérsalonger och kryssningsfärjor världen runt. Överallt hörs samma smått ansträngda, triviala konversationer:

- ...det börjar lite kyligt...
- ...ja... det är ju den årstiden nu, men det var en fin sommar...
- ...jovars... vi var ute med båten flera gånger...
- ... kanske blir det A Tree With Roots-bootlegsamlingen som blir nummer 9...
- ... nja... jo... fast jag undrar allt om det inte blir något från senare tid, kanske någon av spelningarna från 78-turnén, den i Charlotte är ju något extra...
- ...jo du...själv hoppas jag lite extra på att det ska vara den där The Nashville Session tillsammans med Johnny Cash...
- ... det hade vart nåt... ja, nu måste jag kila, ingen vila ingen ro, hälsa frun...

Hur som helst, det där var ett sidospår. Inget kunde glädja mig mer än när jag nu kan konstatera att den 9:e upplagan blir The Witmark Demos 1962-1964.

Jag kan inte de exakta detaljerna men i Juni 1962 skrev Dylan på ett kontrakt värt 1000$ för ett låtutgivarföretag som hette Witmark. Trots att det var precis i början av Dylans karriär var det något snille som insett hans potential som låtskrivare och såg till att skaffa sig rätten till hans alster. Det var väl en rätt bra affär för Witmark eftersom Dylan klev raka vägen in i studion och spelade in några nya låtar han precis skrivit, som t.ex. Blowin' in the Wind, A Hard Rain's A-Gonna Fall och Don't Think Twice It's Allright. De lär ha betalat tillbaka de där 1000 dollarna ganska många gånger om.

Den dubbelskiva som nu släpps består av 47 spår och innehåller alltså demoversioner av många av hans klassiska, tidiga verk samt mängder med "outgivna" spår som t.ex. den odödliga Tomorrow is a Long Time som Ulf Dageby gjort till svensk musikhistoria och 15 låtar som verkligen är helt outgivna tidigare. Bara klåfingriga Dylannördar har snokat rätt på dem.

Toksnygg ser den ut att vara också, precis som de tidigare. Nu återstår det bara att vänta på den 19:e oktober innan vi får välkomna en ny familjemedlem till vårt högt älskade. Jag tror jag ska bereda dess plats i skivhyllan redan nu.

Inga kommentarer: