onsdag 24 februari 2010

Söndagar 20:00

- Godkväll och välkomna till ännu en kväll med mig, Skavlan, med oss ikväll har vi många spännande gäster. Tom Waits kommer hit för att föreläsa om vandringsmyror, Carola ska ge sina tips på passande lyxparfymer till utfattiga jordbävningsoffer och så kommer Kalinikos Kreanga hit för att berätta exakt hur stor en backhandloop får vara.
- Men först säger jag välkommen till en bloggare som blivit otroligt känd i en otroligt liten krets. Bloggen han skriver för heter Idiotvind och innehåller passionerade redogörelser för allt som är viktigt här i livet. Välkommen!

(spridda applåder)

- Roligt att ha dig här, jag har hört att du brukar äta jordnötter med pinnar, är det inte svårt att få tag i dom?
- Övning ger färdighet, eller det är vad dom säger i alla fall.
- Men det är inte därför du är här...
- Nä, det hoppas jag inte.
- Du har gjort en lista över Dylans 100 bästa låtar som du presenterar på din blogg. Var det inte svårt att välja ut de hundra bästa av alla hans låtar och sedan rangordna dom?
- Jo...
- ... ja... du har redan hunnit presentera plats 91-100 och valen har redan väckt starka reaktioner. Många var förvånade över valet av Death of Emmet Till, själv är jag glad över att Walls of Red Wing kom med, det är en av mina favoriter.
- Vad roligt att höra Skavlan, det är en av mina absoluta favoriter med. Det finns en jättebra liveversion från en liten spelning i Town Hall, New York den 12 april 1963 som jag måste ha lyssnat på flera hundra gånger.
- Ja, den är fantastisk, det är så synd att det är något fel med hans munspel där i introt för munspelet är verkligen helt underbart i just den låten.
- Ja, haha, "bad harmonica" säger han när det tar stopp.
- Haha...jaaa... hmmm...
- ... mmm... det är roligt...
- ... hrm ... men hur fortsätter presentationen av listan nu då?
- Jo, varje söndag klockan 20:00 prick, så kommer nästa del av listan presenteras tills vi är framme vid Dylans bästa låt någonsin.
- Ojojoj, vad spännande jag kan knappt vänta... och så måste jag bara få fråga... kommer Wiggle, Wiggle vara med?
- Jag tänker inte avslöja någonting.
- ... wiggle, wiggle, wiggle lika a boul of soup... nä, ok vi får vänta och se. Söndagar klockan 20 alltså, gott folk, glöm inte det. Då återstår det bara för mig att önska dig all lycka i framtiden och tack så hemskt mycket för att du ville komma hit.
- Tack själv, Skavlan.

4 kommentarer:

F.d. Förakt sa...

Spännande, men var det inte lite överkurs att översätta Skavlan till svenska? Du har inte inslaget på originalspråk skräpande någonstans?

rikard sa...

Suck...

Jag var rädd för att någon (läs: du) skulle påpeka just det. Vad begär ni av mig? Jag är inte mer än människa!

F.d. Förakt sa...

Hahaha! Jag ber så mycket om ursäkt, det är alltid sorgligt när man visar sig förutsägbar... Ta det som en übermenschkomplimang om det lättar bördan

rikard sa...

Ja tack, den absorberar jag likt kaktusen tar vara på öknens vattendroppar.