fredag 12 februari 2010

Beslutsångest väntar

Idiotvind har påbörjat sitt största projekt hittills. Ja, kanske det största projektet i hela bloggförfattarens liv. Och då har jag ändå tagit mig an en hel del stora projekt ska ni veta.

Jag har till exempel under väldigt många års tid försökt lära mig behärska bordtennisen, men tycks aldrig bli riktigt färdig med det projektet. Jag har samlat skivor av alla de slag, försökt lära mig spela saxofon under många års tid, pluggat in alla världens flaggor och huvudstäder och det var också jag, tro det eller ej, som egentligen byggde arken.

Ett enormt projekt faktiskt, men jag snickrade ihop båten och samlade in alla djuren (inte minst den sydkoreanska träsksparven) medan Noak låg på stranden och ansade sitt skägg och sa att han bestämde därför att Gud talat till honom (hur många har inte påstått det?). Och så när allt var klart gick han ombord med sin fru (vad hon nu hette, låt oss säga Lisbeth) och sa att fler människor behövdes inte, medan Lisbeth nickade instämmande och kliade en västindisk munksäl bakom örat. Så fick jag tillbringa en evighet flytandes på en barkbåt.

Hur som helst. Nu har jag till slut bestämt mig, efter att ha funderat på det i över fyra år, att jag ska göra en Top 100-lista med Dylans bästa låtar. Tanken föddes 2005 då det stora brittiska musikmagasinet Mojo gjorde just en sådan lista med hjälp av världens hela artistelit.

Nu har jag bearbetat deras lista under några års tid och känner mig slutligen redo för min egen lista. En tid av kvalfylld ångest väntar innan listan kan presenteras etappvis.

3 kommentarer:

Luddevig sa...

De hundra bästa låtarna, eller de hundra bästa låtarna i ordning?

Det sistnämnda verkar ju helt crazy.

rikard sa...

Exakt! Exakt!

Men det är precis vad jag ska göra. De hundra låtarna ska rangordnas från 1 till 100.

HS sa...

Mycket trevligt! Har sett fram emot en sådan lista på denna blogg.