lördag 20 februari 2010

Sagostund i Qatar

Det finns något underbart och sagolikt över att jag ena dagen skriver den traditionella pennfattningens dödsannons och fridlyser Lee Jung Woo, forehandslungaren som aldrig lyckats slå igenom och att han nästa dag är klar för semifinal i en Pro Tour där hela världseliten deltar. Jag önskar jag kunde ha lika vackert fel lite oftare.

Det började med en seger mot den koreanska träsksparven, sensationen, framtiden - Seo Hyun Deok. Därefter ställdes han mot artfränden Ryu Seung Min som slagit ut regerande världsmästaren Wang Hao.

Två fridlysta koreanska skedstorkar i kvartsfinal. Med 12-10 i sjunde avgörande set gick Lee med sina storkben och sitt enorma vingspann segrande ur en astronomiskt spektakulär tvekamp där de båda jagade varandra hörn till hörn, svepte in forehandprojektiler och utmanade varandra i blixtrande, dundrande loopdueller.

Nu är det Lee Jung Woo mot tre kinesiska rovfåglar, vackert.

Sen vill jag inte låta som någon präktig besserwisser men jag sa faktiskt för flera år sedan att rumänskan Daniela Dodean skulle bli bäst i Europa och bli kapabel att hota asiaterna. Rankad som 43:a i världen har hon nu slagit ut Tie Yana (14), Feng Tianwei (6) och Kim Kyung Ah (9) och är i semifinal i Qatar i den bästa av konkurrenser. Och hon är bara 22 år.

Feng Tianwei är en av mina favoriter på damsidan och kan man slå henne kan man slå vem som helst - utom de bästa kineserna då förstås. På tal om rumäner måste det ju också nämnas att Ma Long gav den välsrespekterade rumänen Adrian Crisan 13 bollar på fyra set (4,4,4,1). Elakt imponerande.

Inga kommentarer: