lördag 10 april 2010

Listor

Jag sitter och tittar på min Dylan Top 100 lista. Huvudet ruskar på sig och så tänker jag saker som "34:e plats!? Hur kunde den hamna på 34:e plats? Det är ju en av mina absoluta, absoluta favoriter!", det är obegripligt, jag får det inte att gå ihop. Jag konstaterar att Dylan har ca 35-45 låtar som förtjänar att hamna Top 10. Och 100 låtar som förtjänar att hamna Top 20.

Man kan jämföra det med pingisens världsranking. Där är det inte alls samma konkurrens. Det finns ingen på plats 20-40 som man tycker borde ligga Top 10. På senaste rankingen är Timo Boll nu den ende som står emellan en kinesisk sextett i toppen. Zhang Jike och Xu Xin har börjat landa efter sin raketfärd upp genom rankingsystemet och står nu som sexa respektive sjua, precis efter Boll. Nu har de inte mycket klättring kvar, men båda ligger snart ännu högre. Ma Long är överlägsen i toppen.

Det mest chockerande med den aktuella rankingen är att andraplatsen på damrankingen inte längre tillhör en kinesiska. När hände det senast att de fyra-fem första inte var kinesiskor? Roligt för dampingisen och starkt gjort av Singapores Feng Tianwei som är en av mina favoriter på damsidan.

Men en del konstiga avancemang får mig att oroligt misstänka att pajasturneringen Wolksvagen Cup gav en massa rankingpoäng till de inbjudna. Man kan ju för guds skull inte dela ut rankingpoäng i en påhittad tävling där bara en spelare från varje land får delta. Det är en sån diskriminering mot de kinesiska spelarna, som nationellt konkurrerar på helt andra villkor än övriga världens pingisspelare, att ITTF i så fall borde anmälas till något jämställdhetsombud.

4 kommentarer:

Sedel sa...

Är inte hela Singapores damlag ursprungligen kinesiskt?

rikard sa...

Jo, varenda en... men ändå.

Jag antar att Feng Tianwei och Li Jia Wei och de andra är såna som ratats av kinesiska landslagsledningen. Så det finns i alla fall en spännande motsättning i kampen mellan de spelare Kina valt att satsa på och de spelare som de tyckte var för odugliga för att lägga mer energi på.

Eller finns det andra anledningar till att de flyttar till Singapore? Ägnar sig Singapore åt värvningar på samma sätt som Qatar värvar kenyaner i friidrotten? Varför lyckas de inte värva herrar i så fall? Gao Ning och Yang Zi... kineserna darrar ju inte direkt inför dessa motståndare.

Sedel sa...

De kanske hade pojkvänner? Detta ledde då kanske till omedelbar bannlysning.. Kolla Wang Hao bara, eller snarare hans ex..

rikard sa...

Det nya heta ryktet är Liu Shiwen och Zhang Jike. Det är inga duvungar det, knappast några som ledningen med glädje skickar iväg.

Men Liu Shiwen hävdar att de bara är goda vänner...