onsdag 28 april 2010

Dagen före lottningen

Imorgon lottas Lag VM. Det har tidigare här på bloggen spekulerats vilt i vilka trupper Kina och Sydkorea ska mönstra. Kina har 6 spelare på världsrankingens Top 10, de har 8 bland de 15 bästa. För att ta ut sin VM trupp anordnades det uttagningstävlingar som följts noga här och resultatet blev en trupp bestående av:

Xu Xin (vinnare av första uttagningstävlingen)
Zhang Jike (vinnare av andra uttagningstävlingen)
Ma Long (vinnare av tredje uttagningstävingen)
Wang Liqin (uttagen av landslagsledningen)
Wang Hao (uttagen av landslagsledningen)

Hur Sydkoreas uttagning gått till är för mig höljd i dunkel men klart är att Sydkorea har hela 11 spelare mellan plats 9 och 61 på världsrankingen. Jag har skrivit tidigare att jag hoppats på en blandning mellan den rutinerade stjärntrion och den enormt spännande supertalangkvartetten som här på Idiotvind går under namnet "träsksparvar". Precis så blev det, även om det alltså var många som slogs om platserna. Truppen:

Joo Se Hyuk
Oh Sang Eun
Ryu Seung Min
Seo Hyun Deok
Kim Min Seok

Hela stjärntrion samt två av träsksparvarna med andra ord. Den sensationelle vinnaren av Slovenska Öppna, Lee Sang Su, ställs utanför. Nästan hela supertalangkvartetten har språngklättrat upp i den senaste rankinglistan likt gibbaonapor i ett mangoträd. Seo Hyun Deok har gått från plats 40 till 32, Kim Min Seok har avancerat från 70:e plats till 41:a, Lee Sang Su har lämnat 72:a plats och är nu rankad som nummer 50 i världen. När året började var han 145:a och Kim Min Seok var rankad som 156:a. Jung Young Sik har placerat sig på en 61:a plats, han började året som 221:a i världen.

Var ska det sluta?

Inga kommentarer: