torsdag 29 juli 2010

Grannosämja och genomfartstrafik

Det är möjligt att mina grannar blir lite konfunderade då det hörs högljudda applåder genom väggarna. Men vilka är dom att klaga? Hela veckan har jag vaknat mellan 06.30 och 06.40 av att en köksmixer, eller möjligtvis en vedsåg, dragit igång. Eftersom min klocka inte ringer förrän 07.30 blir jag bestulen på en hel timmes värdefull sömn varje morgon. Vem är det som är uppe 06.30 mitt i sommaren och använder köksapparater? Med dieselmotor?

Applåderna går hur som helst inte att stoppa. Ni har kanske sett 17-åringen Yan Ans seger över världsettan Ma Long. Men jag har ett annat favoritklipp från kinesiska superligan. Det är när min ögonsten Zhang Jike (eller "Zhang Institutionen för genomfartstrafik" som Google translate översatte åt mig) möter Qiu Yike och fullkomligt borstar honom av banan. Då ska vi komma ihåg att Qiu Yike är en rutinerad och meriterad spelare med bl.a. en kvartsfinal på VM 2003 på sitt CV. Men Zhang Jike får honom att se ut som en hyfsad division 3 spelare som gör så gott han kan.

Framförallt är det bollarna vid 5-1 och 7-2 i andra set som får grannarna att undra vad det är för klappande fåne de har på andra sidan väggen. Men också det smått slöa tillbakadraget vid 8-3 och det typiska Jike-flytet vid 10-6. Och flippen till 10-2 i tredje värmer som en kaffetermos och tåls att se hur många gånger som helst.

Till imorgon har jag ställt klockan på 06.00, då är det min tur att väcka grannen. Jag tänkte ställa köksbordet mot väggen och spela väggpingis samtidigt som jag skanderar: "Zhang Institutionen för genomfartstrafik! Zhang Institutionen för genomfartstrafik!" Det borde få grannen på andra tankar.

Inga kommentarer: