onsdag 22 juni 2011

Idiotvinds Hitchfestival, Dag 8

Det här blir Hitchfestivalens sista dag...

Klippet som avslutar festivalen är ett klipp som jag konverterat till en mp3-fil och laddat upp i min Spotifyprofil så att jag kan lägga in det i mina spellistor. Jag lyssnar på den som ett stycke musik. Om och om igen. Den är med i varje spellista jag gör.

Det är avslutningen på samma tal som spelades under festivalens sjunde dag. Hela debatten finns på youtube här, men jag tror ingen orkar lyssna på Hitchens motståndare, Doktor Dembski. Vad som framgår när man ser hela debatten är dock att hela denna avslutning är helt spontan. Medan Doktor Dembski förberett ett fånigt avslutande anförande väljer Hitchens att improvisera ihop detta resonemang som måste vara ett av de främsta argumentet för humanism som gjorts.

Jag har förmodligen hört det några hundra gånger, men jag ryser fortfarande: ...and I'd urge you to look at those of you who tell you... those people who tell you - at your age! - that you are dead 'til you believe as they do, what a terrible thing to be telling to children, and that you can only live... and that you can only live by accepting an absolute authority..."

Tidigare i debatten har Dembski, som är rent motbjudande i sig men vars resonemang är långt, långt mer motbjudande och fruktansvärt provocerande, sagt just att vi är döda tills vi accepterar Jesus erbjudande om liv. Eller nåt i den stilen. Applåderna som avbryter Hitchens är extra fina med tanke på att debatten hålls inför elever på en kristen skola.

Men som sagt. Hitchens tal är musik. Han är en talare av världsklass. Det är inte bara vad han säger utan hur han säger det, som "...at your age!...". Eller melodin i "...when Sokrates were sentenced to death...". Det här är Hitchens mästerstycke. Rörande, inspirerande och fantastiskt vackert.

2 kommentarer:

Sedel sa...

Citat laddade likt en revolver. Synd att han numera inte kan kritisera den kristna auktoriteten annat än skriftligt..

rikard sa...

Ja, det är fruktansvärt tragiskt, cancern tystade honom alldeles för tidigt...