måndag 20 juni 2011

Idiotvinds Hitchfestival, Dag 6

Imorgon kommer Hitchfestivalen bjuda på en hänsynslös attack på helgonet Moder Theresa. Jag vill bara förvarna er om det. När jag växte upp var hon symbolen för godheten i världen. Tack vare journalister och sanningssökare som Hitchens vet vi idag bättre.

Igår presenterades ett videoklipp som var lite oroväckande långt. Trots att jag har höga tankar om mina läsare vet jag ju att allmänhetens koncentrationsförmåga i västvärlden inte sträcker sig längre än på sin höjd 2-3 minuter. Jag hoppas de flesta lyckades ta sig igenom Hitchens anförande ändå, det är briljant.

Idag blir det dock lite mer lättsmält, klart under 2 minuter, från en debatt vi sett delar av tidigare här i festivalen. Tony Blair ser lätt skamsen ut när Hitchens gratulerar honom för att vara komisk, om än omedvetet, och slår sönder hans argumentation i en mening.

Klippet bryts lite tidigt. Vad Hitchens säger på slutet, som alla vi som sett hela debatten sett, är:

- You laugh, you laugh... you laugh, but it's not so funny when the party of god has a gun in your ear at the same time.

1 kommentar:

Anonym sa...

Har du läst wikingsons Dylankrönika? Håller du med? Är Dylan unik i det avseendet?
http://www.dn.se/kultur-noje/musik/fredrik-wikingsson-nagonstans-finns-en-kapp