torsdag 16 juni 2011

Idiotvinds Hitchfestival, Dag 2

Medan Idiotvind kör på med sin Hitchfestival pågår China Open för fullt. Ska jag vara ärlig klarar jag inte av att finna rätta engagemanget för en sådan mästarturnering. Jag är lite pingistrött så här i mitten av juni och en månad efter VM känns det svårt att se storheten i ännu en Pro Tour. Jag tror en del spelare som deltog under VM kan känna samma sak och jag räknar med skrällar.

Hur som helst. Japanske fantomdeffen Kentaro Miuchi är med och vinner matcher, det gläder mig storeligen, min pingiströtthet till trots.

Men Hitchens känns roligare för tillfället.

På Hitchfestivalens andra dag ska vi lyssna när Hitchens fullständigt förgör sin motståndare. I en debatt med två rabbiner som erkänner sin underlägsenhet i debatten och försöker nå en kompromiss, en plats där de kan mötas halvvägs visar Hitchens sin brutala kompromisslöshet. Det börjar med humor, ett roande exempel från bibeln och den bisarra historien om den gudstrogne Job men medan publiken fortfarande skrattar slår han till med all kraft och skrattsalvorna förbyts mot applådåskor. Jag kan det utantill...

Religion now comes to us in this smiley face, ingratiating way. Because it's had to give so-much-ground. And because we know so-much-more. But you have no right to forget the way it behaved when it was strong...

...and when it really did believe that it had god on its side.

Knock out.

Inga kommentarer: