torsdag 27 januari 2011

Saul

Precis när jag skrivit färdigt inlägget om Slash och Estranged plockade jag fram min Use Your Illusion II (1991) ur skivhyllan och öppnade texthäftet. Det i sig var en stor upplevelse, det var många, många år sen jag bläddrade i det lilla häftet som funnits i min ägo i 20 år.

Hur som helst upptäckte jag något jag aldrig sett förut, trots att häftet är mer eller mindre sönderbläddrat. Efter texten till Estranged står det följande kommentar i kursiverad stil:

Slash, thanks for the killer guitar melodies

Ensam är jag tydligen inte om min hänförelse av hans melodier i Estranged. Förmodligen är det en uppriktig hälsning från galningen Axl Rose i egen hög person eftersom det är han som står som ensam kompositör för mästerstycket.

Dessutom!

Dessutom upptäckte jag följande klipp på youtube där Slash svarar på frågan om vad som var det svåraste eller den största utmaningen för honom att spela. Igen: Estranged. Intressant med tanke på att han har en mängd blixtsnabba och betydligt mer trixiga partier att spela. Men att fånga känslan hos de långsamma tonerna i Estranged, det har varit hans största utmaning Det bekräftar ju vad Uffe Cederlund sa redan från början...

Inga kommentarer: