fredag 28 januari 2011

Dubbelmöte

Jung Young Sik, KOR - Wong Chun Ting, HKG 2-11, 5-11, 2-11...

...vad hände där egentligen?

Annars är de övriga tre favoritkoreanerna klara för kvartsfinal i U21-turneringen i England. Seo Hyun Deok, Lee Sang Su och Kim Min Seok brydde sig inte om att tappa set i sina 1/8-delsfinaler.

Två svenskar är också klara för kvartsfinal. Harald Andersson krossade högst imponerande den fagert långhårige belgaren Lauric Jean och Mattias Karlsson slog den vasse fransosen Thomas Le Breton.

Imponerande. Nu väntar varsin korean. Harald mot Seo, Mattias mot Lee.

Därmed får Mattias och Lee Sang Su mötas två gånger. Därför att i herrturneringen som nu drar igång på allvar möts de i första omgången. På ett övertygande manér kvalade sig svensken in i huvudturneringen och slår han Lee skulle det kunna bli ett svenskmöte mot PG i andra omgången.

Hela den koreanska talangkvartetten är med i huvudturneringen. Det är också den kinesiska kvartetten från Slovenien förra helgen; Wang Hao, Ma Lin, Zhang Jike och Xu Xin. De har dessutom fått sällskap på de brittiska öarna av Wang Liqin och Chen Qi. Vem vågar tippa vem av de sex som vinner English Open?

Jag sätter en slant på Zhang Jike med en halvgardering på Wang Hao. Eller, jag sätter ingen slant, det är bara som man säger. Egentligen sätter jag bara en liten skvätt av min heder och trovärdighet som kommentator av pingisskeenden på Zhang Jike.

Inga kommentarer: