tisdag 5 oktober 2010

"I can't even remember El Paso, honey"

Oj, här var det dammigt.

Inte ett inlägg på en vecka, spindelnäten har tätnat och en svag men påträngande doft av mögel har börjat sprida sig genom bloggens alla spretiga inlägg.

Jag skyller på att jag spenderat två nätter på ett nattåg och två nätter, däremellan, långt norr ut. Norr om civilisationen, norr om internetgränsen. Norr om norr, skulle man faktiskt kunna säga. Fast jag överdriver lite, eller "bloggifierar" som jag brukar säga. Norrut var det i alla fall.

Nu bryter jag dessutom mot en regel som jag mer eller mindre upprättat med mig själv. Jag säger "mer eller mindre", därför att det inte är en officiellt proklamerad och demokratiskt antagen regel genom majoritetsbeslut. Det är mer en rekommendation jag formulerat för mig själv.

"Skriv inget när du inte har nåt att skriva", lyder den.

Ibland försöker man hitta på något att skriva bara för det dåliga samvetet tjatar om hur lång tid som rasat iväg sedan man senast sa något ovidkommande i bloggform. Det blir aldrig bra. Fast å andra sidan försöker jag inte komma på något att skriva den här gången. Jag skriver ingenting. Så kanske undviker jag att bryta mot min regel. Det blir en definitionsfråga. En hårklyvare.

Men nu är det dags att vädra ur all unken luft som samlats här för att åldras. En lista av något slag skulle nog kunna blåsa bort de allra mest välspunna spindelnät. En sådan ska jag ta och sätta ihop för att få fart på kugghjulen igen.

Så nu slår jag upp fönsterluckorna på vid gavel och... (... smått osmidig övergång...)...

"... ett förfärligt os av stekflott, ölskvättar, granris och sågspån störtade ut och fördes långt bort av vinden, som nu, medan köksan drog in den friska luften genom näsan, passade på att gripa fönstervadden, som var beströdd med paljetter och berberisbär och törnrosblad, och började en ringdans utefter gångarne, i vilken snart gråsparvarne och bofinkarne deltogo, då de sålunda sågo sina bosättningsbekymmer till stor del undanröjda."

Inga kommentarer: