fredag 18 juni 2010

Stress och siffror

Jag känner ett outplånligt behov över att beklaga mig över hur mycket som ska göras. Så mycket mail som ska läsas, skrivas, skickas, möten som ska planeras, genomföras och uppföljas och varje möte och varje mail leder till nya uppgifter, projekt, möten och mail som skrivas och läsas. Och som om inte det vore nog ger jag mig in på Top 10 över Dylans bästa låtar, kanske det viktigaste och mest avgörande projektet i hela min karriär.

Det är bara 10 låtar kvar på listan över Dylans 100 bästa låtar. Den mänskliga hjärnan har svårt att greppa om frågor som rör universums omfång, hur det uppkom, vad som finns bortom osv. På samma sätt är det svårt för den mänskliga hjärnan att greppa om Dylans låtarkiv. Det är för omfattande och för mångdimensionellt för att kunna hanteras. Därför är det nästan omöjligt att begripa vilken unik liten skara musikstycken som nu återstår.

Dylan har släppt 34 studioalbum.
Dessutom 6 stycken livealbum.
Lite beroende på hur man räknar, 8 samlingsalbum.
Därutöver den ovärderliga Bootlegsserien, det är 8 album i den serien hittills. Allt i dubbel eller trippelskivor.

Med andra ord, 54 album.

Någonstans har jag läst att Dylan officiellt givit ut 458 låtar.

Utöver det officiellt utgivna materialet finns en uppsjö av inspelningar som cirkulerar i Dylankretsar. Det handlar om hundratals låtar. Samtidigt inkluderar ovan nämnda lista allt han givit ut på skiva, därmed inkluderas flera coverlåtar. De räknas inte på min Top 100.

Jag gick igenom mitt eget Dylanarkiv, räknade inte med några av alla de låtar han spelat in som någon annan skrivit och kom fram till en summa på nästan 600 unika låtar.

Det skulle innebära att de där tio låtarna som nu återstår utgör 1,6% av Dylans låtarkiv. De 1,6 bästa procenten. Fast å andra sidan, om jag räknar allt, allt, allt jag har med Dylan på min minst sagt värdefulla hårddisk, alla versioner alla av alla låtar, då blir summan 3864 låtar. Det tar 307 timmar att lyssna igenom dem. Räknat på den summan utgör den Top 10 som nu väntar 0,0026%. Med andra ord 0,026 , tror jag, mina mattelärare och jag kom aldrig överens.

Utbrändheten är nära.

1 kommentar:

Agaton sa...

Tänk om du hade läst, skrivit och skickat alla mail istället för att sätta dig och räkna alla dina Dylan låtar och ge din in i svåra mattematiska uträkningar. Vad mycket du hade hunnit med!