tisdag 8 juni 2010

Cygnet Committee

Jag är den förste att erkänna att jag inte begriper ens hälften av allt David Bowie gjort. Men de finns små fält där mitt förstånd och hans verk kan mötas. Likt små fönster som åtminstone tillåter mig att kika in i hans kosmos.

När han med en akustisk gitarr i famnen framför sitt stora, men gravt förbisedda epos Cygnet Committee live i en radiosändning 1970 förstår jag. Ett sådant fängslande framträdande, en sådan övertygelse är det inte många som kan uppbringa. Det är framförallt efter de första fyra minuterna, när han börjar bli varm och verkligen eldar på som framförandet stiger till legendariska proportioner.

Det är inget fel på studioversionen men framförandet hos BBC, som kan hittas på Bowie at the Beeb (2000), är något i hästväg och eftersom Youtube och Spotify bara erbjuder studioversionen fick jag ordna det på egen hand. Varsågoda. Och som sagt, sista fyra...

Inga kommentarer: