torsdag 3 juni 2010

Den slöe, den ädle och nörden

Jag tycker det går lite trögt med filmklippen från Moskva. Otåligt sitter jag och väntar på några högkvalitativa rörliga bilder från Sydkorea - Japan. Så länge duger det med ett litet klipp där Zhang Jike gör pytt i panna av Dimitrios Papadimitriou. Det är egentligen allt som behövs, jag kräver inga banbrytande, dramatiska matcher, spännande som högspänningsledningar. Det räcker att Zhang ser så där lite sömnig och slö ut som bara han kan och viftar lite med sin avslappnade, nästan lealösa arm.



Fast, med tanke på mina känslor för Zhang Jike som bara växer sig starkare dag för dag krävs det knappt en match överhuvudtaget. Det är som med Xu Xin, jag sitter klistrad framför skärmen när han väljer bollar. De där långa, smala fingrarna med de där underligt formade naglarna, kanske är det bara inbillning men jag tycker mig se hans personligt utmärkande spelstil just där. Det är något alviskt över både hans fingrar och hans forehand, något elegant och mycket graciöst. Ädelt nästan. Man rör sig inte som han gör och man greppar inte ett rack som han gör, ifall man har små knubbiga fingrar med trubbiga naglar.

Den sömnige, den ädle och så jag då - nörden. Så slutade den onsdagen.

Inga kommentarer: