fredag 29 januari 2010

"One morn I awakened..."

För att hinna med allt ordentligt har jag effektiviserat min tillvaro, därför har sena nätter, sovmorgnar, komediserier, planlöst surfande och en massa annat rationaliserats bort. På så sätt ges det tid åt uppsatsskrivande, tränarjobb, pingisplaneringsjobb, cykling på frusen slask, Ma Long-studier, Zhang Jike-studier och Xu Xin-studier. Dessutom har jag nu i två dagar hunnit med att frossa i den tidiga, svåra, aviga, barocka, kolsvarta, ondskefulla Nick Cave.

"När hinner han titta på Snooker och Australian Open?" undrar ni nu.

Emellan allt det där.

Det har aldrig tagits något officiellt beslut på att bloggen ska bortprioriteras men den har fastnat i ett gränsland tillsammans med sömn och de båda går en duell varje dag. Sömnen vinner förvånansvärt ofta. Men jag har också märkt att ju mer man har att göra, desto mindre intressanta tankar av den typ som fyller den här bloggen. Stress och upptagenhet tycks strypa hjärnans kreativa avdelningar helt enkelt.

Jag tänker på Dylan, han verkar aldrig ha haft allt för mycket för sig under dagarna. "Some people never worked a day in their life, don't know what work even means" sjunger han någonstans. Jag vet inte om han syftar på sig själv, för något arbete i klassisk bemärkelse har han ju aldrig haft. Men att skapa odödlig musik är väl ett yrke så gott som något.

Nick Cave har berättat att han på senare år gjort sitt låtskrivande till ett vanligt 9-5 jobb. Han går upp på morgonen och sätter sig vid skrivmaskinen eller pianot med en kopp te och komponerar tills arbetsdagen är slut. Den bilden hamnar direkt i väpnad konflikt med min bild av hur hans skapande går till.

Jag lyssnar på Christina the Astonishing, Stranger Than Kindness, Mercy, New Morning, From Her to Eternity, John Finn's Wife och A Box for Black Paul och tänker att det är låtar som inte skrivits innan lunch en tisdagsförmiddag.

Det låter mer som de ylats och spottats fram i en sotsvart katedral av en konstnär plågad av ångest och demoner medan grådvärgarna samlas utanför och Mattis ligger och sover i sin borg.

Inga kommentarer: