onsdag 20 januari 2010

Idiotvind plockar fram den grovtandade sågen

Egentligen vet jag inte vad som hänt, kanske är det åldern helt enkelt. Förut stod jag ju där på barrikaderna och sjöng med

"De e inte som förr
ni e dom döda,
vi e dom nya, ta fram det nya"

Och visst, i små stunder kan jag fortfarande känna mig som en ung och oförståndig rebell, som när jag får en upprörd tillrättavisning efter att ha påstått att Beatles och Ingo är överskattade fenomen som delvis lever på nostalgi. Men nu måste jag få vända min konservativa sida till och tillåtas hånskratta:



- Ha, sicka tossiga nymodigheter!

Vad är det för skogsdårar som kommit på den här patetiska idén undrar ni. Jo det kan jag tala om. Det är någon amerikan med i kulisserna, det kan jag lova, det osar amerikanskt hi-tech-pryl-nördande lång väg. Jag har läst amerikanska pingisforum och de är obotliga materialnördar som lägger all energi på vilka gummin och stommar som är häftigast och bäst och sen är de så urusla att de inte kan träffa en stillaliggande boll ens.

Uppfinnarna har kokat ihop en hel gryta lögner och fina ord om hur mycket bättre det är att spela med en vante och labba till bollen som en hungrig björnhona. Mer skruv, mer fart, mer kontroll, mer känsla. Men om ni undrar varför fånarna i videon har så kass teknik att ni skäms å deras vägar så är det därför att de är ett par lättlurade hobbyspelare.

Varför hyrde de då inte in ett par riktiga pingisspelare till sin reklamvideo? Jo, därför att samtliga antingen hånskrattade eller gapskrattade då de fick produkten beskriven för sig. En sjundeklassare som kommer hem från sin första fysiklektion kan förklara att man får mer fart och skruv i ett rack, än i en platta som sitter på handen.

Ifall det någonsin kommer finnas en spelare rankad bland de 500 bästa i världen, nej, bland de 5000 bästa, som spelar med en pingisvante ska jag citera en hel Gessletext här på bloggen. Det är ett löfte.

Inga kommentarer: