fredag 22 januari 2010

Fusk i Slovenien?

Vi européer blir ju allt bittrare över att vi är så mycket sämre än de östasiatiska övermänniskorna vid pingisbordet. Frågan är, har detta nu runnit över i lottningsmanipulering?

I Sloveniens B-Pro Tour är den asiatiska närvaron nästan lika med noll. Inga kineser, inga japaner, inga av Sydkoreanernas toppnamn, knappt ett namn på top 50 i världen med andra ord. "Ett gyllene tillfälle för mig", tänker Europas alla hobbylirare, för Boll och Samsonov är inte heller med.

Dock skickar Sydkorea en liten pluton juniorer, fyra riktigt vassa spelare, men de är bara barn. Vad händer då? Vad händer då? Jo tre av dem lottas i omgångarna intill varandra och får alltså ägna sig åt att möta varandra direkt efter första omgången. Jag kan inte tro på att slumpen är så försåtfull, slovenerna eller kanske ETTU måste ha varit där och fifflat.

Hur som helst, de små knattarna från Korea har gjort vad de kan. De har slagit ut tyskar, slovener, fransmän och svenskar. Toppseedade Ovtcharov fick åka hem ögona böj efter att Kim Min Seok stått och tagit emot honom vid bordet. Den fjärde koreanen, som slapp undan sina landsmän, virvelvinden Seo Hyun Deok som skickat ut en tysk och en ryss, går redan nu mot den ende högt seedade asiaten som är med, min favorit Chuang Chih-Yuan.

Skandal. Nu håller jag på Sydkorea och Taiwan mot B-tyskar, gamla ryssar och en lönnfet, gnällig svensk.

Inga kommentarer: